Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Nieuwe online identificatiedienst

iDIN is een dienst van banken waarmee hun klanten zich bij andere organisatie online kunnen identificeren. Klanten die daarvoor kiezen, kunnen zich dan bekendmaken met de veilige en vertrouwde inloggegevens van hun eigen bank.

Met iDIN kunnen Nederlandse burgers in de loop van 2016 inloggen met hun bank-inloggegevens bij onder andere verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties of webwinkels. Daardoor hoeven deze klanten geen aparte toegangscodes aan te vragen en te onthouden.

Controle bij de consument
Consumenten geven bij hun bank nadrukkelijke toestemming voor het verstrekken van gegevens die nodig zijn om zich bij een organisatie te identificeren. Ze houden daarmee volledige controle over welke gegevens aan welke partij worden verstrekt. Per organisatie kunnen die gegevens verschillen. Zo kan de bank op verzoek van een bedrijf goedkeuring vragen voor het doorgeven van de naam en woonplaats van de klant en namens een ander bedrijf voor het bevestigen van de leeftijd.

iDIN lijkt op iDEAL qua werkwijze. Wanneer een consument bijvoorbeeld een account aan wil maken bij een webshop, krijgt hij of zij de mogelijkheid om voor iDIN te kiezen. Door aan te geven bij welke bank de consument is aangesloten, logt de klant in via de bank-inloggegevens en klikt hij of zij op akkoord. Via deze manier van inloggen heeft de acceptant onder andere meer zekerheid over de identiteit van de klant en is een eigen inlogadministratie niet meer nodig.

iDIN voor bedrijven en instellingen
Organisaties die gebruik willen maken van iDIN, kunnen die naast andere inlog- en identificatiemethoden op hun website aanbieden. Zo geven ze hun klanten meer keuze bij het inloggen. Wanneer de klant daar goedkeuring voor verleent, kan de bank persoonsgegevens zoals naam en woonadres doorgeven aan de organisatie. Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers.

Over de schrijver

Avatar foto
Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles