Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Een nieuwe dimensie in advies voor financiële dienstverleners

Financiële dienstverleners moeten de beste financiële vriend van hun klant zijn. Met holistisch advies, 24/7-beschikbaarheid en met suggesties die gebaseerd zijn op beslissingen van andere klanten met hetzelfde profiel. Om deze visie realiteit te maken, gaat Schantz, de Deense marktleider in oplossingen voor persoonlijk financieel advies, een partnerschap aan met IBM. Met het supercomputerproject voor kunstmatige intelligentie Watson wil het bedrijf een nieuwe vorm van robotadvies op de markt te brengen.

In de complexe wereld van vandaag hebben klanten betere informatie nodig, die past bij hun situatie en die hen in staat stelt belangrijke financiële beslissingen te nemen in hun leven. Banken, pensioeninstellingen en verzekeraars moeten hen hierbij helpen. “Je hebt een beste financiële vriend nodig om zeker te weten dat je financiële gezondheid op zijn best is”, zegt Lars Sønderby, Vice President International Business Development bij Schantz. De filosofie van Schantz – het leveren van flexibele oplossingen die een gepersonaliseerde en unieke klantervaring mogelijk maken – krijgt ook buiten Denemarken veel aandacht.

360-gradenoverzicht
Hoe wordt een bank, pensioeninstelling of verzekeringsbedrijf je beste financiële vriend? “Dit kan door het beschikbaar stellen van relevante informatie op ieder moment. Je financiële dienstverlener moet je helpen en goed advies geven op bepaalde momenten in je leven.” Sønderby geeft een voorbeeld van zo’n life event: het krijgen van een kind. Een klant krijgt dan een bericht van zijn pensioenaanbieder, met informatie over bijvoorbeeld een extra polisdekking waarvoor klanten met een gelijksoortig profiel hebben gekozen. Een link naar een persoonlijke website of smartphone-app helpt de klant vervolgens eenvoudig een verandering door te voeren. “Als je dit doet als aanbieder, dan ben je altijd relevant voor je klant.”

Goed advies gaat verder dan louter het verkopen van een product dat past bij de klant. “Een 360-gradenoverzicht voor de klant houdt rekening met alle financiële informatie, zoals spaargelden, verzekeringen, inkomsten, bezittingen en persoonlijke informatie zoals leeftijd, gezinssituatie, enzovoort.” Al deze stukjes informatie gecombineerd helpen met het geven van het best mogelijke advies. Een ander belangrijk aspect is dat advies 24/7 beschikbaar moet zijn, het hele jaar door. “Veel mensen spreken hooguit één keer met hun pensioenaanbieder. In de toekomst zal het normaal zijn dat de aanbieder contact opneemt met jou wanneer er veranderingen zijn, van grote life events tot kleine aanpassingen zoals een salariswijziging. Met advies dat leidt tot winst of besparingen door bepaalde keuzes.”

Van collectief naar individueel
Terwijl de Nederlandse pensioenmarkt ingrijpende wijzigingen ondergaat, liggen de grootste veranderingen in het Deense pensioensysteem alweer jaren achter ons. Het Scandinavische land heeft met succes de transitie gemaakt van een collectief defined benefit-systeem naar een defined contribution-systeem dat gericht is op individuele deelnemers en krijgt hiervoor internationaal veel erkenning. De nieuwe Nederlandse Wet Pensioencommunicatie gaat uit van betere en individuele informatie voor pensioendeelnemers. Sønderby is van mening dat pensioenaanbieders nieuwe manieren moeten vinden om hun klanten te informeren.

“In de ideale situatie neemt je pensioenaanbieder contact op met jou, met suggesties voor de optimale aanpassingen die passen bij jouw situatie”, zegt Sønderby. “Maar in de huidige situatie zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Je moet zelf je aanbieder benaderen om life events te bespreken en de veranderingen die je daarbij kunt maken.” Hij ziet veel pensioenaanbieders worstelen om hun klantenbestand meer proactief te benaderen. Dit is ook waarom Schantz een samenwerking is gestart met IBM’s Watson Group om te helpen met het leveren van beter, holistisch advies in de toekomst. “Wij hebben gekozen voor deze stap omdat wij ons in de voorhoede bevinden wat betreft innovatie voor financiële optimalisatie gebaseerd op 360-gradenadvies.”

Watson Group
De toekomst is 360 graden, 24/7 financieel advies. Als volwassen fintechbedrijf en marktleider in oplossingen voor financieel advies, beseft Schantz zich iets anders zeer goed: het worden van de beste financiële vriend voor klanten zou het doel moeten zijn van alle financiële dienstverleners. Maar ook om dit op een efficiënte wijze te doen, te voldoen aan alle wet- en regelgevingen en tegen lage kosten. “Wij zijn marktleider wat betreft financiële optimalisatie en 360-gradenoplossingen voor personal finance. De Watson Group loopt voorop in kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence of AI, red). En nu willen wij deze twee dingen combineren, zodat consumenten in de toekomst beter financieel advies krijgen. Wij willen een dergelijke oplossing ook beschikbaar maken voor financiële dienstverleners.”

Een nieuwe dimensie in advies
De oplossing zal gebaseerd zijn op de bestaande capaciteiten van Schantz voor financieel advies en financiële optimalisatie. Het doel is om deze naar een hoger plan te tillen en zo de klantervaring van de toekomst te ontwikkelen. Sønderby merkt op dat veel pensioenaanbieders al campagnes zijn gestart om hun klanten een betere dienstverlening te bieden. “Robotadvies kan leiden tot een ervaring die nog beter is, geautomatiseerd, web-based en met suggesties die worden gegenereerd op basis van beslissingen van mensen zoals jij. Dit zal financiële dienstverleners verder helpen in hun doel om de beste financiële vriend van hun klant te worden.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles