Nieuwe campagne ABN AMRO richt zich op duurzaamheid
— 17 juni 2014
ABN AMRO lanceert een nieuwe campagne waarin duurzaamheid centraal staat. De bank streeft met deze aanpak naar een evenwicht tussen het maatschappelijk en economische belang.
De centrale vraag in de campagne luidt: “Duurzaam investeren of beleggen als er alleen maatschappelijk rendement is?”. De bedoeling is om na te denken over projecten en initiatieven die duurzaam én financieel aantrekkelijk zijn.
Social Impact Bond
Het thema duurzaamheid beslaat niet alleen het motief om een positieve bijdrage aan de wereld te leveren, maar ook vanuit een zakelijk perspectief, een financieel voordeel voor de klant. In dit kader zet de bank verschillende initiatieven op, zoals een Social Impact Bond. Hierbij investeren partijen in de aanpak van een maatschappelijk probleem dat de overheid veel geld kost, zoals jeugdwerkloosheid. De overheid betaalt hen terug met het geld dat hierdoor bespaard wordt. Daarbij wordt winst gemaakt op de investering.
Tweezijdig rendement
Het achterliggende doel van de projecten is om samen met klanten manieren te vinden waarop duurzame projecten zowel duurzame als financiële waarde opleveren. De focus is om in te zetten op zowel een maatschappelijk als financieel rendement en hiermee duurzaamheid aantrekkelijker te maken voor beleggers, ondernemers, investeerders en maatschappelijk organisaties of gemeentes.