Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Amerikaanse startups hanteren innovatieve verdienmodellen

Amerika heeft drie startups in handen die het medialandschap gaan veranderen. Nederlandse journalisten en ondernemers kunnen veel leren van deze innovatieve betaalmodellen.

Drie nieuwe startups: Deca, Beacon Reader en Ricochet, zorgen met innovatieve betaalmodellen voor nieuwe ontwikkelingen in het Amerikaanse medialandschap. Dat meldt persinnovatie-verslaggever Hans Kris. In een drieluik vanuit New York doet Kris kort uit de doeken wat deze drie startups zo innovatief maakt.

Deca
Het verdienmodel van dit platform, dat longreads publiceert, is advertentievrij. Toch is dit niet wat het verdienmodel van de startup uniek maakt. Dit geldt namelijk voor de meeste longreadspublicaties. Middels een uniek productieproces van de longreads, genereren de auteurs op innovatieve wijze hun inkomsten. Alle negen auteurs van het platform dragen bij aan één longread. De schrijver van het artikel legt een kladversie neer bij een ander lid van het team. Als beiden tevreden zijn, krijgen de auteurs feedback van de overige zeven auteurs. Door deze samenwerking gaan de opbrengsten van de publicaties naar alle negen Deca-auteurs. Zo’n zeventig procent gaat naar de oorspronkelijke schrijver. De publicaties zijn los verkrijgbaar voor een kleine drie dollar. Daarnaast kunnen consumenten zich voor 15 dollar per jaar abbonneren op de publicaties.

Beacon Reader
Ook Beacon Reader komt op innovatieve wijze aan haar inkomsten. Beacon Beaver is een platform waarop gebruikers voor vijf dollar de verhalen kunnen volgen van tientallen auteurs. Het verdienmodel van deze startup werkt als volgt: gebruikers kunnen hun favoriete auteurs steunen middels een abbonnement. De auteur krijgt hier 70 procent van. De rest van de opbrensten worden verdeeld onder andere schijvers. Op die manier verdienen zo’n 70 journalisten in meer dan dertig landen geld met hun werkzaamheden. Beacon houdt een klein percentage van de opbrengsten voor zichzelf. Net zoals iTunes dat doet met apps. Naast het afsluiten van abbonnementen, kan er op Beacon Reader ook geld gedoneerd worden aan projecten. Beacon Reader is dus naast een publicatieplatform tevens een crowdfunding platform. Het platform is met dit verdienmodel te vergelijken met TPO-magazine. Beiden werken dan ook samen. “Beacon Reaver wil net als wij kwaliteitsjournalistiek van onafhankelijke freelancers promoten en daarmee een nieuw businessmodel voor journalisten helpen ontwikkelen. Voor ons is het voordeel dat we een breed aanbod van hoogwaardige stukken op ons kanaal kunnen publiceren. Voor de auteurs van Beacon zorgt het voor extra omzet”, aldus Jan-Jaap Heij, uitgever van TPO.

Ricochet
Het Canadese verdienmodel van Ricochet pakt het op weer een andere manier aan. De artikelen van dit medium zijn in eerste instantie vrij te bekijken wat dus geen geld in het laadje brengt. Echter, men kan voor 25 dollar per maand lid worden van het platform. Op deze manier kan men in discussie gaan met de auteurs, zelf verhalen pitchen of meedoen aan exclusieve events of daar korting voor krijgen. Ricochet lijkt hiermee op een Canadese versie van de Correspondent. Daarnaast legt oprichter Ethan Cox uit dat leden ook de mogelijkheid krijgen om kleine bedragen te betalen voor hun favoriete auteurs: crowdfunding op kleine schaal. Het betaalmodel van Ricochet wordt hiermee een hybride tussen TPO magazine en de Correspondent.

 

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles