Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Nieuw rapport benadrukt benarde situatie banken

Terwijl fintech-dienstverleners steeds meer terrein winnen, hebben banken nog geen manier gevonden om klanten op de lange termijn aan zich te binden. Bijna twee derde van de bankklanten maakt al gebruik van fintech-producten of –diensten. Dit blijkt uit het World Retail Banking Report 2016 (WRBR) van Capgemini and Efma.  

Volgens het rapport verwacht een zeer grote meerderheid van de bankiers dat de sector zal evolueren naar een digitaal financieel ecosysteem, waarin fintechs belangrijker worden. Slechts 13 procent van de ondervraagde bankiers zegt de hiervoor noodzakelijke systemen op dit moment gereed te hebben.

Fintech-dienstverleners hebben het sterkste marktaandeel in opkomende markten en onder –voornamelijk – jonge klanten. Dit marktaandeel verwerven ze mede dankzij gebruikersgemak, de snelle service en een positieve klantervaring.

Banken zelf zien klantvertrouwen als hun grootste kracht. Hoewel deze partijen inderdaad op het gebied van klantvertrouwen hoger scoren dan fintechs, is deze laatste categorie bezig met een inhaalrace. Wereldwijd zegt zo’n 88 procent van de fintech-klanten volledig, dan wel enigszins vertrouwen te hebben in hun fintech-dienstverlener.

Op de vraag hoe banken moeten anticiperen op de opkomst van fintechs zegt bijna twee derde van de ondervraagde bankiers dat banken samen moeten werken met fintechs.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles