Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Nick Bortot (BUX) gaat voor werelddominantie [interview]

Beursapp BUX heeft bij het Duitse Holtzbrinck Ventures een miljoeneninvestering opgehaald. De app, die gebruikers laagdrempelig kennis laat maken met de beurs, is amper een jaar oud. FinanceInnovation ging in gesprek met CEO Nick Bortot over zijn toekomstplannen.

Hoe is BUX ook alweer ontstaan?
“Ik heb twaalf jaar gewerkt bij BinckBank. Daar ben ik gefascineerd geraakt door het feit dat een grote groep mensen geïnteresseerd is in de beurs, maar hier eigenlijk niks mee doet. Het is een nichemarkt. Hierdoor ben ik gaan nadenken over hoe ik deze grote groep geïnteresseerden enthousiast kan maken om daadwerkelijk wat met de beurs te doen. Ik heb gekeken naar welke barrières mensen ervan weerhouden om te beleggen. Wat mij opviel is dat de complexiteit van de beurs, met grafieken, knipperende lampjes en een ingewikkeld jargon, mensen afschrikt. Dit wilde ik vereenvoudigen zodat de beurs toegankelijker wordt voor een grotere groep mensen.”

Wat maakt BUX uniek?
De simpliciteit van de app. Bovendien kan er bij BUX met lage transactiekosten vanaf 25 cent belegd worden. Hierdoor wordt de drempel kleiner om kennis te maken met de beurs. Op de app zitten bovendien sociale elementen en game-elementen. Vrienden kunnen contact met elkaar zoeken en met elkaar een battle aangaan. Verder publiceren we zelf artikelen die relevant zijn voor de beurs. In onze zelfgeschreven content leggen we relevante zaken op een eenvoudige manier uit.”

BUX focust dus met name op onervaren beleggers?
Dit was in eerste instantie inderdaad de insteek. Wat ons is opgevallen is dat juist ook ervaren beleggers hun weg naar de app weten te vinden. Hierdoor komen ervaren en onervaren beleggers met elkaar in dialoog. Na een aantal maanden zijn de gebruikers uiteraard meer ervaren, waardoor er een leuke mix van mensen op de app actief is. We proberen het eenvoudig te houden voor de onervaren belegger, maar tegelijkertijd ook de ervaren belegger te bedienen.”

Er is geen website voor BUX. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om alleen met een app te werken?
Wij geloven heel erg in de mobiele revolutie. Mensen hebben hun mobiele telefoon 24 uur per dag bij zich. Aangezien de beurs ook 24 uur per dag doorgaat leek het ons dan ook vanzelfsprekend om voor een app te kiezen. Bovendien denken we groot en willen we de hele wereld veroveren. Er zijn landen waarbij alles via de mobiele telefoon gaat. Deze landen willen we ook aanspreken.”

Waarom denk je dat Holtzbrinck Ventures juist in BUX investeert?
Ik denk dat dat onder andere komt door de unieke combinatie van het beleggen met nep-geld, beleggen met echt geld en de community eromheen. Uiteraard is het voor hen ook interessant dat wij uitbreiden naar Duitsland. Verder heeft het ervaren team dat achter de app zit meegespeeld. Ik kom zelf uit de financiële sector, maar mijn collega’s komen uit verschillende sectoren. Eén komt bijvoorbeeld uit de game industrie en een ander was technisch verantwoordelijk voor eBuddy. Ik geloof zelf ook dat de meest succesvolle initiatieven binnen de financiële sector komen van mensen die juist vanuit een andere sector komen. Zij denken veel meer out-of-the-box, waardoor de beste ideeën ontstaan.”

Wat zijn jullie plannen met het kapitaal?
Met het geld willen wij verder uitbreiden. We zitten momenteel in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en Oostenrijk. Met name in Duitsland zien wij veel potentieel. We willen meer investeren in marketing en, als het van de grond komt, het team in Duitsland uitbreiden. Nu hebben we nog geen concurrenten die deze combinatie van elementen aanbieden, waardoor we nu hard moeten groeien.”

Zien jullie verschillen tussen de verschillende landen?
De klanten lijken erg op elkaar. Verder zijn er praktische zaken waar je tegenaan loopt. In Duitsland hebben ze bijvoorbeeld geen iDeal. We proberen de app ook zo lokaal mogelijk te maken. In Duitsland is de content Duits geschreven door Duitse schrijvers, in Groot-Brittannië Engels. Zo ervaren de gebruikers in Duitsland BUX als een Duitse app.”

Over de schrijver

Related Articles

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.