‘Nederland is een beleggersnatie’
— 7 september 2016Binck, het online beleggingsplatform voor beginnende en gevorderde beleggers, lanceert eind dit jaar een spaarproduct. We spreken Jeroen Sonsma, directeur van Binck, over de toekomst en de noodzaak van beleggen en sparen.
De huidige slogan van de broker luidt ‘ik beleg zelf het best, met Binck’. Maar waarom moeten we beleggen? Sonsma: “We zijn een beleggersland: denk aan onze aandelen- en optiehandel, die van oudsher wereldwijd een belangrijke rol heeft gespeeld. Daarbij is er een stijgende behoefte om zelf te beleggen. De rente daalt. Het zal, denk ik, een kwestie van tijd zijn voordat consumenten ook een nulrente of misschien zelfs negatieve rente op hun spaargeld zien. Dus vragen mensen zich af: wat moet ik nu met m’n geld? Ze willen beleggen, maar velen weten nog niet hoe. En beleggers worden mondiger, krijgen meer toegang tot informatie en accepteren daardoor niet dat hun vermogensbeheerder zomaar wat doet zonder daar openheid over te verschaffen.”
Hoe maak je beleggen toegankelijker?
“Een goede klantenservice is en blijft erg belangrijk. Hier spelen wij actief op in door mensen aan de telefoon te zetten die weten waar ze het over hebben. Ook kwamen er veel inhoudelijke vragen van beleggers. Daardoor zijn we begonnen met het aanbieden van opleidingen en webinars. Een algemene vraag die bij veel beginnende beleggers speelt, is: ik wil beleggen, maar waar moet ik beginnen? Het valt mij op dat veel mensen die willen starten, niet goed weten wat ze moeten doen. De lage rente zorgt ervoor dat ze een aanleiding hebben om te gaan beleggen, maar er is nog echt een hiaat in kennis. Daar voorzien we in.”
En later dit jaar dus een nieuw spaarproduct. Vertel.
“Het is geen spaarrekening, zoals we bij Alex (de dochteronderneming van BinckBank, red.) aanbieden. We worden een bemiddelaar in spaarproposities. Klanten hebben de mogelijkheid om hun spaargeld eenvoudig over verschillende banken te spreiden. Dit kan straks vanuit een overzicht met West-Europese partnerbanken met verschillende spaarrentes in vertrouwde Europese landen. De rente bij sommige banken in Frankrijk is bijvoorbeeld nog niet zo laag als hier in Nederland. Dat lijkt nu nog te ver van huis voor Nederlandse spaarders, maar we willen dat op een gebruikersvriendelijke manier dichterbij brengen.”
Waar beweegt de beleggingssector heen?
“Informatie wordt meer en meer beschikbaar voor iedereen. De kunst is om met die informatie de juiste beslissingen te nemen. Data alleen is niet genoeg, je moet het ook betekenis kunnen geven. Klanten worstelen met het paradox aan keuzes. Meer informatie zou ertoe moeten leiden dat er minder keuzes gemaakt worden op emotionele basis. Wij houden onze klanten een spiegel voor dat zij bijvoorbeeld niet structureel verkopen bij tien procent winst op een aandeel en juist verlieslatende posities laten doorzakken. Je moet als belegger een plan hebben en discipline ontwikkelen bij de uitvoering daarvan. Onze klanten en wij delen hetzelfde belang, namelijk betere beslissingen die bijdragen tot groei van het vermogen.”
Ik verwacht overigens dat we jonger gaan belegger en meer gaan beleggen. Dat komt door een aantal factoren, zoals de eerdergenoemde lage rentestand, maar ook de gamification speelt een rol. Het momentum in de markt bepaalt of beleggen populair is. Opvallend: als de beurs een flinke correctie vertoont, likken bestaande beleggers vaak hun wonden, terwijl wij dan zien dat jongeren, die dus nog geen positie hebben en ook niets hebben verloren, juist instappen.” De interesse in index-beleggen met trackers zal volgens Sonsma blijven groeien. “Dat is logisch. Het is een simpele manier om een bredere markt te kunnen volgen en ze bieden toegang tot markten die anders onbereikbaar kunnen zijn.”
Wat zijn noemenswaardige innovaties in het vak?
“Vermogensbeheer wordt steeds meer geautomatiseerd. Waar je vroeger aan tafel zat met een financiële planner, ga je dat straks via een geautomatiseerd systeem doen. Het werd ook tijd voor een challenger op het gebied van het klassieke vermogensbeheer, die het goedkoper kan. Daarnaast gaan nog meer bankdiensten naar mobiel; vijf jaar geleden ging twee procent van het Binck-gebruik via mobiel, nu is dat dertien procent en kan best uitgroeien tot vijftig procent. De beleggingswereld loopt altijd iets voor op de rest van de bankdiensten. Dus deze ontwikkelingen zullen ook navolging vinden bij andere diensten die nu nog aangeboden worden door banken.”