Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Moneylink verbindt social media en Marktplaats

De Nederlandse startup Moneylink is bijna een jaar oud en krijgt steeds meer gebruikers. In tegenstelling tot Marktplaats richt Moneylink zich vooral op de betaling en verzending van het product en customer service: “We bieden in grotere mate een volledig eigen markt voor de consument dan Marktplaats dat doet”, aldus Lennert Pieters, medeoprichter van Moneylink.

Moneylink verbindt met diens website social media met het verkopen van producten. Een webshop van één pagina, dat is hoe de website het beste te omschrijven valt. Als de verkoper het product op Moneylink heeft geplaatst, is het makkelijk te delen op Facebook en Twitter: “De consument kan het beste zijn of haar eigen kanalen gebruiken voor de verkoop van het product.”

Facebook
Pieters is van mening dat veel bedrijven en consumenten steken laten vallen als het gaat om e-commerce. “Bedrijven proberen via Facebook en Twitter groot te worden en meer bekendheid te krijgen. Vervolgens verkopen ze via hun eigen website of webshop producten. Dat vind ik onlogisch”, aldus Pieters. Volgens hem geeft de huidige markt veel ruimte om verkoopmogelijkheden te verbeteren.

Moneylink is anders dan de populaire verkoopsite Marktplaats. Pieters legt uit dat zij anders werken: “Marktplaats legt vooral de nadruk op het samenbrengen vraag en aanbod, wij kijken verder dan dat.” Voor Moneylink zijn de vervolgstappen, zoals verzending en betaling, belangrijker. “Het moet voor de consument makkelijker zijn om producten snel en veilig te verkopen. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de verzendlabel klaarstaat na de betaling en dat je niet hoeft te onderhandelen met de koper”, zegt Pieters.

Verkoop
Via twee simpele stappen is het mogelijk om een product via Moneylink te verkopen. “De consument bepaalt de vraagprijs, deelt het product via social media en wij laten via een sms’je weten wanneer het product verkocht is”, aldus Pieters. Daarbij is het bij online verkoop de vraag of beide partijen te vertrouwen zijn. “Daarom beoordelen beide partijen elkaar na de verkoop.” Hierbij wil het bedrijf zeker zijn dat er geen fraudeurs op de website actief zijn. Daarnaast worden beide partijen ook gecontroleerd op hun betrouwbaarheid door Moneylink. Bijvoorbeeld door te kijken naar de echtheid van de Facebookprofielen of door te bekijken of het IBAN-nummer bij de desbetreffende persoon hoort.

Inmiddels wordt het bedrijf steeds groter en neemt het aantal gebruikers toe: “Er komen steeds meer gebruikers bij en een selecte groep gebruikers die steeds consequenter gebruikmaken van onze website.”

Wel kent het platform beperkingen. Er is bijvoorbeeld een dame die poppen maakt, die erg populair zijn tijdens het Offerfeest. Helaas kan ze deze op dit moment niet voor meer dan 150 euro per stuk verkopen. In de toekomst wordt het waarschijnlijk wel mogelijk om producten te verkopen met een waarde hoger dan 150,- euro alleen zal het proces omtrent de betaling er dan anders uit gaan zien.

Verdienmodel
Verkoopsite Marktplaats verdient onder andere door advertenties op de website ruimte te geven. Dat doet Moneylink niet; het verdienmodel is geënt op de transacties die plaatsvinden tussen koper. en verkoper. Het bedrijf vraagt 2,5 procent van het transactiebedrag en 75 cent voor de iDealbetaling. Daarbij meldt de oprichter, tegenover Sprout.nl, dat hij niet weet of dat in de toekomst zo zal blijven: “Zo staat het op dit moment ervoor. Ik garandeer natuurlijk niet dat we ons model nog bijstellen.”

Over de schrijver

Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles