Mobiele betalingsdienst M-Pesa wordt tien
— 21 februari 2017M-Pesa bestaat 10 jaar. De betaaldienst van Vodafone heeft inmiddels meer dan 29,5 miljoen gebruikers. Hiermee is het fintech-bedrijf het grootste mobiele betaalsysteem ter wereld. M-Pesa focust op mensen zonder toegang tot bankdiensten in ontwikkelingslanden, voornamelijk in Afrika.
Micheal Joseph, verantwoordelijk voor M-Pesa bij Vodafone, vertelt aan het FD dat het dienstenpalet steeds verder uitbreidt; van microbetalingen tot het totale transactieverkeer. Mensen gebruiken de service voor het betalen van hun pensioen en school, maar ook voor het afsluiten van leningen en het bijhouden van een huishoudpotje. “We kijken nu naar micro-gezondheidszorgverzekeringen en de landbouw. Denk aan het direct betalen van kleine boeren. Daarnaast experimenteren we met de handel in aandelen en obligaties”, aldus Joseph.
Concurrentie
In tien jaar heeft M-Pesa diverse ‘concurrenten’ erbij gekregen, waaronder Apple Pay en Google Pay. Volgens Joseph is er echter geen sprake van directe concurrentie: “De fintech-toepassingen van nu sturen alleen maar geld van de ene bank naar de ander. Wij doen dat voor consumenten en kleine mkb’ers die geen toegang tot de meest basale bankdiensten hebben.” Voor deze doelgroep wil M-Pesa zich dan ook blijven onderscheiden: “We hebben geen enkele interesse om de nieuwe PayPal te worden.” Bovendien heeft Vodafones betaaldienst een unieke positie vanwege hun businessmodel met een gemiddelde transactiewaarde van 30 euro. De dienst is louter mogelijk vanwege het schaalvoordeel. “Ons businessmodel is gebaseerd op bel- en spraakdiensten. M-Pesa is een aanvullende dienst.” Het bedrijf lijdt, met uitzondering van Kenia, overal verlies.