Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

MKB-kredietplatform October wil Nederland veroveren

Kredietverstrekking blijft een uitdaging voor ondernemers: banken zijn ruimhartiger geworden sinds de meest recente financiële crisis, maar het proces naar een positieve uitkomst kost veel moeite en is niet transparant. Alternatieve financieringsvormen zijn voorhanden, maar het MKB kijkt de kat uit de boom. October verlaagt de drempel voor ondernemers én biedt particulieren de kans om het bedrijfsleven op een transparante wijze financieel te ondersteunen. Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland, vertelt over de recente lancering en de missie van het kredietplatform.

Doet October – ondanks de hippe naam – nog geen lampje branden? Dat kan, want het bedrijf heette tot eind oktober nog Lendix. Met de toetreding tot de Nederlandse markt – en dus een volgende stap in de internationalisering van het platform – werd tegelijkertijd een naam die wereldwijd tot de verbeelding spreekt, geïntroduceerd. “October blijft als naam goed hangen en wordt internationaal begrepen. Daarnaast is het bedrijf ook in de maand oktober opgericht”, aldus Luuc Mannaerts, de CEO van October Nederland.

October is reeds actief op de Franse, Italiaanse en Spaanse markt. Op 27 november ging de Nederlandse tak van het MKB-kredietplatform live. Een nadere kennismaking lijkt dus op zijn plaats. “Wij zijn een platform waarop ondernemers een kredietaanvraag in kunnen dienen. Op basis van technologie en een human check kunnen wij binnen twee dagen aan de MKB’er laten weten of zijn kredietverzoek wordt ingewilligd. Als dit zo is kunnen we de ondernemer een financiering aanbieden met een looptijd van 3 tot 84 maanden en een rente tussen de 2,5% en 9,9%.” Minimaal 51 procent van de financiering komt uit een fonds van institutionele beleggers. Ook particulieren kunnen investeren, op gelijke voet met de institutionele beleggers: minimaal twintig en maximaal tweeduizend euro per project. Wanneer een project wordt geaccepteerd, staat de financiering binnen een paar dagen op de rekening.

Crowdlending

October doet dus aan crowdlending, maar in welke zin verschilt dit van crowdfunding? “Crowdfunding is meer een verzamelnaam voor alle vormen van financiering waarbij een onderneming of persoon een andere onderneming of persoon financieel ondersteunt, zonder tussenkomst van een bank”, legt Mannaerts uit. “In ons geval verwachten particulieren en institutionele investeerders een rendement te behalen op hun investeringen, en is er sprake van een lening.” En zie daar: de verhouding tussen crowdfunding en crowdlending kort uitgelegd.

Maar wie zijn die ‘ondernemingen’ dan in het geval van October? Mannaerts: “MKB’ers die bij ons een lening kunnen krijgen, moeten minimaal twee jaar bestaan, een omzet hebben van minstens 250.000 euro én winst maken.” Komt een onderneming door deze filter, dan wordt aan de hand van twee jaarverslagen en de cashflow verder beoordeeld of de kredietaanvraag wordt gehonoreerd. “We geloven echt in de samenwerking tussen technologie en mens. Wij willen ook de persoon en de business achter de aanvraag leren kennen.”

Risico’s

Net als ieder ander crowdlending platform biedt ook October geen garanties: je kunt je inleg dus verliezen wanneer je besluit om in een investeringscampagne te stappen. “Hetzelfde risico neemt het senior management van October: wij zitten allemaal in het fonds van in totaal 200 miljoen euro”, geeft Mannaerts aan. Het trackrecord van October is indrukwekkend. “Het gemiddelde jaarlijkse bruto rentepercentage ligt overall rond de 5,80%”, aldus de CEO. Een mooie opbrengst, maar geen extreem hoog getal. “In dat opzicht zijn onze percentages een weergave van een lager risicoprofiel dan van andere investeringsplatformen. Die laten misschien wel meer rendement zien, maar dat betekent vaak ook dat de investeerder veel meer risico’s neemt.”

Uitdagingen

Hoewel October pas net live is, durft Mannaerts wel een blik vooruit te werpen. “Natuurlijk willen we zo snel mogelijk de eerste Nederlandse projecten lanceren. Inmiddels zijn we daarmee gestart en was het eerste project, van het bedrijf Viskon Beheer BV, dat financiering nodig heeft voor materialen voor uitvoering van haar groeiende orderportefeuille, al binnen 65 minuten gefund! Maar we hebben een grotere uitdaging. Een ondernemer weet namelijk wel wat crowdfunding is, maar voor financiering wordt ‘op de automatische piloot’ de traditionele bank gebeld. En dat terwijl alternatieve financiering een goede aanvulling kan zijn als investeringsbron. Naast dat we met October onze voet op Nederlandse grond willen verstevigen, is het ook belangrijk dat wij het MKB goed informeren over alternatieve financieringsvormen en de voordelen van crowdfunding zoals October dat doet. Onze collega’s in Frankrijk hebben in dat kader de campagne ‘Samen Groeien’ opgestart: een samenwerking met elf grote organisaties om het MKB aan te sporen bewuster gebruik te maken van verschillende financieringsbronnen.“

Het vertrouwen van de ondernemer winnen, blijft uiteindelijk de grootste uitdaging voor October. “MKB’ers moeten nieuwe financieringsvormen gaan overwegen.” Aan partijen als October de taak om ondernemers mee te nemen. Mannaerts: “Dát is waar we met ons team van financiële professionals en technologisch talent iedere dag aan werken. Als ze ons éénmaal hebben uitgeprobeerd worden ze pas echt enthousiast. En uiteindelijk willen wij het MKB bieden waar ze behoefte aan hebben: financiering zonder gedoe.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles