Miljoeneninvestering in Nederlandse internetkassa-startup
— 2 februari 2015De Nederlandse startup Adyen brengt honderden verschillende internationale betaalmethoden bij elkaar. Een internationaal consortium van investeerders heeft 250 miljoen dollar in het bedrijf gestoken. Bestuursvoorzitter Pieter van der Does (45) tegen de Volkskrant: ‘We doen nu echt mee met de grote jongens.’
Elk land heeft zijn eigen betaalmethoden. Zo heeft Nederland bijvoorbeeld iDeal, maar in de VS zijn creditcards de norm. Met het internet is een financiële spraakverwarring ontstaan, wat lastig is voor multinationals. Adyen brengt ruim 250 verschillende online betaalmethoden bij elkaar in één simpel systeem. Van der Does: ‘Door ons kunnen bedrijven sneller internationaliseren, waardoor wij op onze beurt weer groter worden.’
Groei
Van der Does startte het bedrijf in 2006 samen met technisch directeur Arnout Schuijff (47). Inmiddels telt het bedrijf ruim tweehonderd medewerkers. De snelle groei van Adyen komt doordat internetbedrijven zoals Facebook, Airbnb, Groupon en Spotify zich bij het bedrijf hebben aangesloten. In 2011 was de omzet nog 48 miljoen euro, in 2014 was dat 150 miljoen. Adyen wordt nu in één adem genoemd met bedrijven als Uber, Airbnb en SpaceX; allemaal bedrijven die op de Forbeslijst staan van startups met meer dan 1 miljard dollar marktwaarde.