Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Microkrediet 3.0: een lening voor een basis levensbehoefte

Basis levensbehoeften zoals eten, schoon drinkwater en elektriciteit zijn zo vanzelfsprekend dat het bijna niet voor te stellen is dat er wereldwijd miljarden mensen zijn die daar geen toegang toe hebben. Via de instanties die microfinanciering leveren, worden de armsten ter wereld nu bereikt met betaalbare innovatieve producten zoals zonne-energielampen, waterfilters en efficiënte kooktoestellen. Middels een kleine aanvullende lening van 20 tot 50 euro worden gezinnen in hun basisbehoefte voorzien en besparen ze fors op de maandelijkse uitgaven. De lening is binnen afzienbare tijd afgelost en het gezin profiteert jarenlang van lagere kosten en gezondere leefomstandigheden.

De armsten ter wereld verdienen minder dan 50 euro per maand. Dit bedrag gaat vrijwel geheel op aan de basisbehoeften. Traditioneel zorgen de mannen voor het inkomen. De vrouwen zijn een groot deel van dag in de weer om in de dagelijkse behoefte te voorzien. Met een microkrediet kan de vrouw een activiteit opzetten voor extra inkomsten. Trainingen en groepsbijeenkomsten zorgen voor betere ondernemersvaardigheden en het beheren van het huishoudboekje. Maar als het grootste deel van de dag in ongezonde omstandigheden wordt doorgebracht voor de basisbehoefte, is de kans om te ondernemen beperkt. Duurzame innovatieve producten die voorzien in de basisbehoefte helpen de vrouwen dan ook echt met ondernemen.

Schoon drinkwater
Ruim een miljard mensen heeft geen toegang tot schoon drinkwater. De ‘Tulip waterfilter’ is een Nederlandse vinding waarbij twee emmers met een koolstoffilter ertussen ervoor zorgen dat rivier- of regenwater drinkbaar wordt. Met een lening van 25 euro kan het filter worden aangeschaft. Na drie maandelijkse afbetalingen die net zo hoog zijn als de kosten die men anders kwijt was aan drinkwater, bespaart het gezin vijf jaar lang op deze kosten. En alle tijd die de vrouw bespaart, kan ze besteden aan ondernemen.

9-2-15 Waterfilter (in lopende tekst plaatsen)Zonne-energie vervangt kerosine
Anderhalf miljard mensen ter wereld zijn niet aangesloten op het elektriciteitsnet. Ze zijn aangewezen op olie- of kerosinelampen om het huis te verlichten. 20 procent van het inkomen gaat op aan kerosine. Het inademen van de dampen is net zo slecht als twee pakjes sigaretten roken per dag. En het is haast onmogelijk om bij het flikkerende licht te lezen of te schrijven.

De Nederlandse WakaWaka zonne-energielamp is net iets groter dan een smartphone en verlicht na een paar uur in de zon een hele kamer voor ruim 100 uur. Ook de mobiele telefoon kan ermee worden opgeladen. Iets waar anders behoorlijk voor betaald moet worden bij oplaadpunten. Er wordt geen damp meer ingeademd. Schoolprestaties verbeteren aantoonbaar tot 50 procent als kinderen in de avond kunnen studeren. De onderneemster kan in de avond nog werken of de administratie doen. De lening voor de lamp wordt in 6 maanden afbetaald. Daarna bespaart het gezin 10 euro per maand aan kerosinekosten. De lamp gaat makkelijk vijf jaar mee.

Kookstel vervangt koken op houtvuur
Jaarlijks sterven er wereldwijd 4 miljoen mensen vanwege het inademen van giftige kerosinedampen of door de rook van houtvuur bij het koken. Kerosine is duur, het sprokkelen van hout is tijdsintensief. Het compacte biomassakooktoestel van ACE heeft 70 procent minder brandstof nodig dan traditioneel koken en 70 procent minder tijd om hout te sprokkelen. Het is betaalbaar en daarmee binnen het bereik van de armsten. Na een jaar 10 euro per maand betalen is de bijbehorende lening afgelost en wordt er daarna significant bespaart op kosten.

Nederlandse social enterprises als Ivy zorgen voor de distributie van de producten naar de lokale microfinancieringsorganisaties. Zij zetten deze uit bij vrouwen die hebben aangetoond betrouwbaar te zijn in het afbetalen van een lening. Betere toegang tot basis levensbehoeften, gezonder leven en kosten en tijd besparen helpt de onderneemster om te ondernemen. Met recht microkrediet 3.0 te noemen.

Over de auteur:
Guido Wassink (40 jaar) heeft 16 jaar commerciële management ervaring bij een Franse bank-verzekeraar en is ervaren met kredietverstrekking in de breedste zin. Hij streeft naar een goede balans tussen financieel en sociaal rendement. In 2012 heeft GuidoDutch Microfinance opgezet, waarbij hij de brug slaat tussen betrokken investeerders in Nederland en lokale microkredietinstellingen in ontwikkelingslanden.

Tagged with:

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.