Meer training voor startups
— 2 november 2015Startupbootcamp, een bedrijf dat voor de helft in Nederlandse handen is, zal gaan uitbreiden in Amerika en start in Miami. Daarna gaat de business accelerator naar startup-walhalla New York.
Waar het bedrijf in Europa een monopoliepositie had, zal het over de oceaan moeten concurreren met accelerators als Techstars, Brandery en Y Combinator. Vanuit Miami richt het bedrijf zich op het adviseren van diverse startups uit verschillende landen, volgens Patrick de Zeeuw, die samen met Ruud Hendriks en twee Denen initiatiefnemer en eigenaar is Startupbootcamp.
Klein beginnen
Het bedrijf heeft afgelopen zomer aangekondigd om te kijken naar een ander continent. Toen was er sprake van mogelijke vestigingen in San Francisco en New York, maar de oprichters hebben bedacht dat ze beter konden kleinschalig konden beginnen in Miami. Dat lijkt misschien gek, omdat de plek niet bekendstaat om een startup-cultuur, maar deze keuze is gemaakt door de groeiende economie van de stad en doordat de bedrijven in de stad zich veel bezighouden met gezondheidstechnologie. Volgens De Zeeuw selecteert het bedrijf daar tien startups die een kantoorruimte en een kapitaalinjectie van twintig duizend dollar krijgen.
New York City
Na een vestiging in Miami wil het bedrijf de stap maken om naar fintechbolwerk New York te vertrekken. “Dat heeft nog hoogstens enkele weken nodig”, aldus De Zeeuw. Na zes tot acht maanden is San Francisco aan de beurt.
Fintech
Tot nu toe is Startupbootcamp op negen plaatsen succesvoll: Amsterdam, Eindhoven, Sittard, Berlijn, Kopenhagen, Istanbul, Londen, Barcelona en Singapore. Vooral de laatste wereldstad richt zich op fintech-startups.