Meer interesse voor pensioen dankzij gamification
— 13 augustus 2014Werknemers krijgen meer interesse voor hun pensioen als ze op een speelse manier kennis daarover kunnen opdoen. Het Canadese bedrijf Sun Life Financial lanceerde eerder dit jaar de gamifiede software ‘Money Up’ en onderzocht op welke manier het spelen van de game interesse voor het pensioen bij werknemers beïnvloedde.
Sinds de lancering van ‘Money Up’ ziet Sun Life Financial de interesse voor pensioen stijgen. Vooral generatie Y, geboren tussen 1980 en midden jaren ’90 blijkt erg vatbaar voor gamification. De software biedt mensen kennis aan, die vervolgens op een speelse manier wordt getoetst, compleet met badges en leaderboards. De resultaten kunnen ook via social media worden gedeeld.
Pensioen is niet sexy
Net als in veel andere landen ligt het kennis- en interesseniveau van pensioenen in Canada laag. Generatie Y is gewend om op allerlei manieren digitale feedback te ontvangen. Het speelse element maakt deze feedback ‘leuk’. Het initiatief van Sun Life Financial lijkt een geslaagde innovatie te zijn op pensioengebied.
Hoever kan gamification gaan?
Hoewel de kennis die via Money Up wordt opgedaan bruikbaar is bij beslissingen in ‘real life’, kunnen werknemers niet via de software direct investeren. Het is de vraag of dit een volgende stap moet zijn. Willen werknemers op een ranglijst laten zien wie zijn of haar financiële zaakjes het meest op orde heeft?