Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Betalen met je haarspeld?

MasterCard wil samen met NXP, een Nederlandse chipmaker, zoveel mogelijk apparaten en voorwerpen inzetten om mobiel betalen mogelijk te maken. Want het mobiel betalen gaat niet alleen om betalingen via mobiele telefoons, maar ook om betalingen via sieraden en autosleutels.

Het Internet of Things groeit steeds harder, en daar wil Mastercard dankbaar gebruik van gaan maken. Nu men met de mobiele telefoon kan betalen, wil MasterCard nog een stap verder zetten op de online betalen-markt. Op de korte termijn wil het bedrijf alle mobiele apparaten kunnen inzetten voor mobiel betalen, maar daar blijft het niet bij. Bijna ieder denkbaar object moet voorzien kunnen worden van een NFC-chip. Dat liet de creditcardmaatschappij maandag weten.

NXP voor NFC
En dat is waar NXP opduikt in het verhaal. De Nederlandse chipsfabrikant is een van de experts op het gebied van de productie van NFC: de Near Field Communication. Bij de chips wordt gebruik gemaakt van een draadloze communicatievorm, waarmee betalingen kunnen worden voltooid. In juni won de fabrikant de European Inventor Award in de categorie Industrie, vanwege hun draadloze technieken.

Veilig?
Op de vraag of de betalingen met willekeurige voorwerpen niet riskant is, reageert Erik Poll, onderzoeker digital security aan de Radboud Universiteit Nijmegen: “Het is heel moeilijk om te frauderen met contactloos betalen. De bank kan namelijk gemakkelijk traceren op welke rekening het geld terechtkomt.” Omdat sommige voorwerpen zoals haarspeldjes, gemakkelijk kwijtraken zijn dit soort voorwerpen waarschijnlijk alleen goed zijn voor het betalen van kleine bedragen, of zal men alsnog de pincode moeten intoetsen.

MasterCard zal deze producten al in 2016 lanceren in de Verenigde Staten.

Over de schrijver

Nina van Klaveren
Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.