“Marketplace lending is een mooie oplossing voor onze klanten”
— 17 augustus 2016Rabobank speelt vol in op de trend van marketplace lending. Met het nieuwe platform Rabo & Co ziet de bank nieuwe mogelijkheden om vraag en aanbod voor financieringen efficiënt samen te brengen. Dat stelt directeur zakelijk financieren Marcel Gerritsen.
De opkomst van marketplace lending luidt een nieuw tijdperk in voor financieringen. Verschillende fintechstart-ups ontwikkelen efficiënte en transparante ‘marketplaces’, waar vraag en aanbod samenkomen. Grootbanken zoals Rabobank volgen de trend met veel aandacht. “Marketplace lending creëert een nieuwe mogelijkheid om de klanten die financiering nodig hebben te helpen. En dat op een kostenefficiënte manier voor een uiteenlopende groep van investeerders, waaronder institutionele investeerders en private banking-klanten”, zegt Gerritsen.
Met Rabo & Co zet Rabobank in op een hybride vorm van marketplace lending. Gerritsen: “Als grootste financier van het Nederlandse bedrijfsleven willen wij een bijdrage blijven leveren aan het stimuleren van ondernemerschap. Met Rabo & Co zullen wij maar een deel van de leningen en kredieten op ons platform zelf in onze boeken nemen.” Het nieuwe platform is ook een reactie op de groeiende regeldruk op banken vanuit toezichthouders, onder meer als gevolg van Basel III. “Daar willen wij onze klanten niet mee lastigvallen, dus we zoeken heel actief naar oplossingen waarbij we onze klanten kunnen helpen. Voor ondernemers betekent Rabo & Co een bredere toegang tot financiering en vermogende klanten krijgen er een nieuwe investeringsmogelijkheid bij, terwijl de leningen niet op onze eigen balans terecht komen.””
Samenwerkingen
Rabo & Co is nu nog een pilot, waarbij de bank zakelijke klanten met een kredietbehoefte koppelt aan private banking-klanten. “Vorige week hebben wij onze eerste transactie gedaan en voor het einde van het jaar volgen er nog negen.” Tegelijkertijd bouwt de bank samen met een nog niet nader genoemde fintechpartner aan een platform om het initiatief grootschalig uit te kunnen rollen. Als de pilot slaagt, staat dat gepland voor 2017. Ook dit is tekenend voor de nieuwe richting van Rabobank, dat steeds meer de fintechweg inslaat. Onlangs kondigde de bank een samenwerking aan met Sparkholder en vorig jaar kocht het Facturis. Daarnaast zet Rabobank zelf start-ups in de markt, zoals MyOrder, Fync en GRPPY. Voor Rabo & Co werkt Rabobank nu dus samen met een fintechpartij. “Het is nog te vroeg om namen en rugnummers te gaan noemen, maar het mag duidelijk zijn dat we zeer positief tegenover de fintechwereld staan.”
Gerritsen merkt op dat het publieke beeld van het verschil tussen fintechs en banken niet altijd klopt. Fintechs hebben het imago alle nieuwe technologieën tot hun beschikking te hebben. Banken zouden juist nog met oude systemen zitten. “Dit laatste is steeds minder het geval. De afgelopen jaren hebben wij heel hard geïnvesteerd in de nieuwste software. Deze is er met name op gericht om onze klanten real-time van dienst te kunnen zijn. Zo zijn wij een paar maanden geleden live gegaan met lease-oplossingen waarbij online klanten binnen een minuut een offerte in hun inbox hebben. Binnenkort komt daar een online propositie bij voor financieringen tot een miljoen euro. Ik kan met trots zeggen dat wij state-of-the-art-technologie in huis hebben. De bottlenecks uit het verleden zijn wel aan het verdwijnen. En daardoor wordt de samenwerking met fintechs ook steeds makkelijker.
Groei in hybrid lending
Marketplace lending is een markt die in Europa aanzienlijke groeimogelijkheden heeft, denkt Gerritsen. “Wij kunnen de gefragmenteerde investeerdersgemeenschap efficiënt en effectief verbinden aan de markt voor zakelijke en persoonlijke leningen. Door optimaal gebruik te maken van nieuwe technologie is dit mogelijk. En voor banken in het bijzonder is er een grote mogelijkheid voor hybrid lending, waarbij klanten aan de activakant profiteren van directe leningen door klanten aan de passivakant van de balans.”
Meer weten? Marcel Gerritsen is spreker tijdens het event Marketplace Lending 2016, op 22 september in Amsterdam. Er zijn nog tickets beschikbaar.
1 Reactie
Goed verhaal! Mooi om te zien hoe Rabobank deze trend professioneel omarmt en een extra boost geeft.