Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Van Lanschot lanceert Vermogensbeheer-app

Van Lanschot zet in op een omnichannel dienstverlening door een Vermogensbeheer-app te lanceren. Hiermee wil de bank een nieuwe generatie beleggers aantrekken, die meer waarde hecht aan een digitale klantbeleving. Virtual Affairs ontwikkelde de app in opdracht van Van Lanschot.

Van Lanschot investeert met de app in digitalisering en stelt de klant in staat om dichter bij het beheer van het vermogen te staan. Virtual Affairs laat hiermee zien welke digitale mogelijkheden er zijn om klanten mobiel beter van dienst te zijn op het gebied van investment management.

Hoe vermogensbeheerders jongeren willen bereiken
Met de app van Van Lanschot worden mogelijk meer jongeren bereikt, die meer waarde hechten aan de digitale klantbeleving. De generatie die geboren is tussen 1980 en 2000 beschikt  over tien procent van het wereldwijde belegde particuliere vermogen. Dat loopt jaarlijks op met zo’n zestien procent, tot het in 2020 uitkomt op zestien procent van het totale belegde vermogen wereldwijd.

Een aantal opvallende feiten over vermogende jongeren uit een onderzoek van de Boston Consultancy Group:
– De helft van een groep onderzochte banken heeft geen duidelijke visie op het bereiken van deze groep jonge vermogenden
– 61 procent van de jonge vermogenden verandert van vermogensbeheerder vanwege ontevredenheid over de digitale klantbeleving
– Vermogende millennials hebben vooral interesse in online bankieren en mobiele apps
– Bijna zeventig procent van de vermogende jongeren wil beleggen in maatschappelijk verantwoorde producten

Verbetering digitale dienstverlening
Bij de dienstverlening in deze branche is vrijheid voor de vermogensbeheerder om altijd en overal inzicht te hebben een groot goed. Klanten hoeven niet meer te wachten op een maand- of kwartaalrapportage. Bas Rapati, manager digital banking bij Van Lanschot: “De Vermogensbeheer-app biedt beleggende klanten de mogelijkheid op elk moment zijn of haar portefeuille in te zien en marktontwikkelingen te volgen. Het mooie is dat deze werelden nu voor het eerst samenkomen. Wij ontwikkelen voortdurend vanuit klantperspectief en bieden de klant nu inzage via meerdere kanalen.”

Transparantere relatie tussen klant en bank
Annelie van den Boomen, accountmanager bij Virtual Affairs: “Van Lanschot heeft een duidelijke digitale visie en een uitgesproken ambitie. De bank heeft ons het vertrouwen gegeven dit te vertalen naar een gebruiksvriendelijk design, waarbij transparantie centraal staat. Middels creatieve mobiele interactie geven we de klant verschillende inzichten in zijn of haar portfolio. Hierdoor krijgt een klant écht helder wat er gaande is en waarom de vermogensbeheerder bepaalde keuzes maakt. Dit versterkt de relatie tussen Van Lanschot en diens klanten.”

Verhoging agility Van Lanschot
Naast het bouwen van de app heeft Van Lanschot de ambitie om sneller in te kunnen spelen op marktontwikkelingen. Dit wil de bank realiseren door enerzijds een nieuwe, flexibele, omnichannel IT-architectuur te implementeren en anderzijds agile te werken. Rapati: “Dit project was voor ons de eerste stap op het gebied van mobile. Tevens heeft Van Lanschot de stap gezet om een agile werkwijze toe te passen. Je kunt een app bouwen, maar de magie zit in de integratie met onze bestaande systemen en data. Virtual Affairs brengt veel kennis mee en denkt mee op een flexibele manier. We hebben samen heel hard gewerkt om de app te kunnen lanceren.”

Moving finance forward
Van den Boomen: “Voor Virtual Affairs is de ontwikkeling van de Vermogensbeheer-app een mooi voorbeeld van onze focus op het verbeteren van de digitale dienstverlening door financieel dienstverleners. Onze domeinkennis van (private) banking en vermogensbeheer in combinatie met onze flexibiliteit, technische knowhow en een snufje eigenwijsheid zijn dé succesingrediënten waardoor Van Lanschot zaken met ons wil doen. Wij kijken uiteraard uit naar een langdurige samenwerking met de bank.”

De Vermogensbeheer-app is beschikbaar voor iOS en Android. Later dit jaar volgt een interactieve beleggingsadviesapp die ook in samenwerking met Virtual Affairs ontwikkeld wordt. Zo wordt de verbetering van de omnichannel dienstverlening voor Van Lanschot klanten verder uitgerold.

Over de schrijver

Aaron Mirck

Aaron MIrck is gek op nieuwe technologieën, omdat hij gelooft dat techniek de democratie sterker kan maken.

Related Articles