Klanten ABN Amro boos over vermoedelijke gegevensuitwisseling
— 10 november 2014ABN Amro heeft zich de woede van klanten op de hals gehaald. Onlangs stuurde ABN Amro klanten die net ouder zijn geworden een brief waarin zij een bankrekening aanbieden voor de pasgeboren baby. Dat de baby geboren is, wordt opgemaakt uit het ontvangen van kinderbijslag op de bankrekeningen van de ouders. Dat schrijft De Volkskrant vandaag.
De bank nodigt ouders uit om langs te komen in een speciaal filiaal in een winkel van Prénatal in Amersfoort. Geïnteresseerden die langs komen maken kans op diverse cadeaubonnen van de winkelketen. Ouders die zich afvroegen hoe ABN Amro weet dat zij ouders zijn geworden kwamen er na een rondvraag bij de bank achter dat ABN Amro dit aan de storting van de kinderbijslag ziet. Activiste Ancilla Tilia is het er niet mee eens en probeert door middel van crowdfunding op het platform crowdsuing genoeg geld op te halen om ABN Amro voor de rechter te kunnen slepen.
Geen plannen
ABN Amro liet eerder al weten dat zij geen plannen hebben met de betaalgegevens van klanten. Toch stuurde de bank enkele maanden hierna de brief waarin zij de kersverse ouders een bankrekening voor de pasgeborene aanbieden. Banken mogen financiële producten onder de aandacht brengen van hun klanten, dit is vastgelegd in de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen. Hierbij mogen ze de bij- en afschrijvingen op een rekening gebruiken. Volgens het college bescherming Persoonsgegevens is deze gedragscode volledig in lijn met de Wet bescherming persoonsgegevens.
Onaanvaardbaar
Volgens Tilia is het onaanvaardbaar dat banken financiële gegevens van klanten gebruiken voor commerciële doeleinden en dat dit bij ABN Amro gebeurt. “Volgens een omweg is een deal gemaakt op basis van privégegevens. Die aanbieding doen ze niet omdat ze het Prénatal zo ontzettend gunnen.” Volgens ABN Amro is er geen sprake geweest van een zakelijke relatie tussen Prénatal en ABN Amro. Ook klantgegevens zijn volgens de bank niet uitgewisseld. Volgens ABN Amro waarderen de klanten de actie juist. De crowdfundingperiode van Tilia loopt nog bijna een maand, in de resterende tijd moet zij nog 83 procent van het benodigde bedrag binnenhalen.