Kibbelende partijen houden mobiel betalen tegen
— 22 oktober 2014Terwijl de markt voor mobiel betalen al jaren groeiende is, komt deze markt in Europa en de Verenigde Staten nog maar net kijken. Uit onderzoek blijkt dat dit met name komt door de botsende ego’s van alle grote partijen die iets in de melk te brokkelen hebben.
Aangezien de vraag naar en de technieken van mobiel betalen al jaren bestaan, is het merkwaardig dat hier pas sinds de recente komst van Apple Pay een markt voor is binnen Europa en de Verenigde Staten. Temeer omdat mobiel betalen in een land als Kenia, waar al contactloos betaald kan worden met tachtig procent van de smartphones, de gewoonste zaak van de wereld is. Uit onderzoek van de wetenschappers Pinar Ozcan, assistant professor Strategic Management aan Warwick Business School, en Filipe Santos van INSEAD blijkt dat deze vertraging vooral te wijten is aan de botsende ego’s van mobiele providers aan de ene kant, banken aan de andere kant.
Egostrijd
De botsende ego’s zijn volgens de Turkse wetenschapper Pinar Ozcan een perfect voorbeeld van ‘titanen in verschillende industrieën die het niet eens kunnen worden over een nieuw concept, vanwege hun verschillende geschiedenissen en hun gebrek aan samenwerkingservaring’. Volgens Ozcan leidt dit gebrek aan samenwerking tot een zwak compromis over de marktstructuur en een onopgeloste wederzijdse afhankelijkheid. Deze impasse leidt vervolgens tot een vicieuze cirkel waarbij overige spelers niet willen investeren in marktstandaarden en de botsende partijen niet langer de motivatie hebben om er samen goed uit te komen, omdat de markt hen daar niet toe dwingt.
Het onderzoek
De conclusies zijn getrokken uit een onderzoek waarin tussen 2006 en 2011 in totaal 65 interviews zijn afgenomen met 40 autoriteiten binnen de mobiele betalingsindustrie van Europa, Noord-Amerika en Azië. Uit dit onderzoek is daarnaast te concluderen dat met name banken geen heil zagen in de industrie. Zij zagen met de komst van mobiel betalen vooral hun bankpassen verdwijnen die hen niet alleen inkomsten opleveren, maar ook loyaliteit.
NFC
De techniek van Near Field Communication (NFC) bestaat al jaren en hoewel zowel de providers als de banken de potentie hiervan in zagen, konden deze partijen het niet eens worden over wie de klantgegevens mocht hebben. “Het onderzoek wijst uit dat hoe langer spelers in verschillende industrieën het niet eens kunnen worden over de architectuur van een markt, hoe eerder zij gaan investeren in alternatieve structuren binnen hun eigen markt, en hoe kleiner de kans wordt op een doorbraak”, aldus Oszcan. Volgens Oszcan blijft het daarbij de vraag of Apple Pay de kibbelende partijen bij elkaar kan brengen en kan zorgen voor een doorbraak in de markt van mobiel betalen.