Non-bancaire spelers zijn voorbeeld voor banken
— 17 december 2014Nieuwe innovatieve spelers zorgen voor steeds meer concurrentie in de bankensector. Volgens ING bestuursvoorzitter Ralph Hamers kunnen deze spelers beter worden gezien als een bron van inspiratie, in plaats van concurrentie.
De bankensector staat door de huidige ontwikkelingen op het gebied van digitalisering onder grote druk om te investeren in de virtualisering van hun dienstverlening. Daarnaast zorgt de toetreding van meer nieuwe innovatieve spelers in de bankensector voor een hogere concurrentiedruk. In een uitzending van RTL Nieuws stelt Ralph Hamers, bestuursvoorzitter van ING, dat deze nieuwe spelers beter kunnen worden gezien als inspirators dan als concurrenten.
Nieuwe spelers
De bankensector lijkt gestaag te worden gedomineerd door veel nieuwe innovatieve spelers uit de non-bancaire hoek als Apple Pay en Google Wallet. Volgens Hamers dienen banken de opkomst van deze spelers niet te vrezen, maar hen juist als een bron van inspiratie te zien. “Ze zijn slim en over het algemeen goed geaccepteerd door klanten, dus we moeten zorgen dat we het beter doen”, aldus Hamers in een uitzending van RTL Nieuws. Ook Shikko Nijland, Managing Partner bij Innopay: een Amsterdams adviesbureau voor innovatieve betaaloplossingen, bevestigt de voorbeeldrol die de nieuwe spelers kunnen hebben voor banken. “Waar deze partijen heel goed in zijn, is om de interface met de klant, de manier waarop je het product gebruikt, aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk vorm te geven. Op dit moment slagen deze spelers daar beter in dan banken”, aldus Nijland. Nijland voorspelt verder dat de huidige generatie waarschijnlijk nog klant blijft bij traditionele banken, maar dat toekomstige generaties, generatie-Z, er geen probleem mee zullen hebben om hun saldo onder te brengen bij bijvoorbeeld een speler als Google.
Digitalisering
Naast een toenemende concurrentiedruk heeft het bankpersoneel te kampen met vele ontslagen. Door de huidige ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, snijden banken meer in hun personeel en fysieke kantoren. In 2009 werkten er nog 150.000 mensen in de Nederlandse bankensector. Door onder andere internet- en mobiel bankieren is echter één op de zes functies inmiddels verdwenen waardoor duizenden banen in de sector zijn geschrapt. Hierdoor hadden de Nederlandse grootbanken de afgelopen tijd allemaal dezelfde boodschap. Zo kondigde ING aan in de komende drie jaar zo’n 1.700 banen te zullen schrappen. Bij ABN Amro verdwijnen er tot 2018 tussen de 650 en de 1.000 banen. Rabobank meldde nog meer banen te zullen schrappen dan de eerder aangekondigde 10.000. Volgens Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter van Rabobank, is het kostenbedieningsmodel van de bank eenvoudigweg niet meer te tillen door de huidige virtualisering van de dienstverlening.