Innovatie van banken betaald door klanten
— 31 oktober 2014Klanten van zowel ABN Amro als van Rabobank gaan volgend jaar meer betalen voor bankieren. Deze extra kosten zijn mede bedoeld om innovaties binnen de banken te financieren.
Gemiddeld stijgen de kosten bij beide banken met circa 5 procent. Het meeste gebruikte pakket van ABN Amro gaat 3,25 euro per maand kosten waar dat momenteel nog 3,10 euro is. Het Direct Pakket van de Rabobank stijgt van 1,70 euro per maand naar 1,80 per maand.
Innoveren
De voornaamste reden van deze verhogingen is investeren in verbeteringen. Het gaat dan om verbeteringen op het gebied van producten en diensten. Zo verklaarde Kees Nanninga van de Rabo dat de bank de online en mobiele dienstverlening wil blijven vernieuwen. Naast de innovatiekostenpost worden ook kosten gedekt die gemaakt zijn met de invoering van enkele nieuwe Europese wetten en regels. ‘We moeten ook investeren in de veiligheid van het bankieren. Daarnaast is er nieuwe Europese wet- en regelgeving gekomen rond het betalingsverkeer: de IBAN en SEPA.’ aldus Karin de Vries van de ABN Amro.
Onbegrip
Vanuit de Consumentenbond wordt een acceptabele verklaring voor de prijsverhoging geëist. Het duurder maken van de pakketten ziet men daar als onbegrijpelijk. Ook spreekt het de filosofie van de klant centraal stellen, die de banken beweren te hanteren, tegen. ‘De banken geven wel aan dat ze erg veel kosten maken, maar daar staat tegenover dat de kosten door fraude enorm zijn gedaald. Of dit nou door banken of consumentengedrag is gerealiseerd, dat maakt niet zo veel uit.’ Aldus Sandra de Jong van de Consumentenbond. Andere banken zoals de ING en SNS hebben aangegeven de kosten voor de klant niet te zullen verhogen in 2015.