Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Portret: Ingrid de Graaf (Delta Lloyd)

“In het leven draait het om balans.” Dat vindt Ingrid de Graaf (46), lid van de raad van bestuur bij Delta Lloyd. Hoe zorgt deze finance-topvrouw zelf voor de beste balans tussen werk en privé?

De Graaf groeide op in Kaatsheuvel, maar is inmiddels verhuisd naar Duivendrecht, waar ze woont met haar man en twee kinderen. De Brabantse studeerde Taal- en Letterkunde in Utrecht en startte in 1999 bij Delta Lloyd, waar ze via functies als Adviseur Interne Communicatie en Directeur Commerciële Divisie in 2014 in de RvB terechtkwam. Haar portefeuille bestaat uit ABN Amro Verzekeringen, Delta Lloyd Schade, Delta Lloyd Bank en Delta Lloyd Asset Management en HR, evenals duurzaamheid en het onderdeel Klant, Merk en Digitaal.

“Nek uitsteken en ervoor gaan”
Het RvB-lid omschrijft zichzelf als een echte communicator. Ook gelooft ze heilig in het credo ‘samen kom je verder’. Daarbij is een glazen plafond volgens haar niet van toepassing. “Diversiteit is een van de ingrediënten die versterkend zijn voor het succes van een onderneming. Het heeft een enorme toegevoegde waarde voor een bedrijf als je diverse talenten, achtergronden en culturen op de juiste manier bij elkaar kan brengen. Welk geslacht iemand heeft, is daarbij niet van belang.” Ook hecht De Graaf weinig waarde aan het maken van fouten. “Nek uitsteken en ervoor gaan, dat is mijn mentaliteit.” En die actieve houding past ze zo goed als mogelijk toe in haar werk. “Ik hoop samen met mijn collega’s binnen vijf jaar van Delta Lloyd de meest klant- en intermediairgerichte verzekeraar van Nederland te hebben gemaakt.”

Innovatie hoog in het vaandel
Om dat doel te bereiken, zoeken ze bij de verzekeraar regelmatig de samenwerking op met relevante partijen. En staat innovatie er hoog in het vaandel. “Wij willen dat klanten met ons zaken doen op hun gewenste manier en wanneer ze dat willen. Daarvoor werken wij nauw samen met onze businesspartners en het intermediair.” Het vervullen van klantbehoeften in een multichannel-model zoals bij Delta Lloyd (de verzekeraar heeft vier bekende merken: Delta Lloyd, ABN AMRO Verzekeringen, BeFrank en OHRA) vraagt om het signaleren en implementeren van innovaties. Maar hoe pakt Delta Lloyd dat aan? “Met het gebruik van nieuwe technologieën betrekken onze medewerkers klanten actief bij hun pensioen en doen zij er alles aan om pensioen zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken. Een mooi voorbeeld van innovatie is onze moderne online pensioenuitvoerder BeFrank. Maar ook werken we met Synerscope en Sjerlok. Het laatste is een systeem dat het gebruik van big data, kunstmatige intelligentie en speurwerk combineert om op het internet naar vermiste of gestolen objecten te zoeken. Met Synerscope hebben wij een methode voor data-analyse ontwikkeld voor het opsporen van fraude.”

“Balans is belangrijk”
De Graaf heeft hart voor de zaak, maar stelt haar privéleven net zo goed voorop. “In mijn vrije tijd train ik drie keer per week met een personal trainer. Of ik kook of maak een mooie reis. Ik ben ervan overtuigd dat de werk-privébalans heel belangrijk is in het leven. Zo probeer ik op woensdag thuis te werken. In de ochtend ga ik aan de slag voor Delta Lloyd en in de middag probeer ik er voor mijn twee kinderen – een zoon van tien en een dochter van elf – te zijn. Als ik later terugkijk op mijn leven, wil ik niet alleen mijn steentje hebben bijgedragen aan Delta Lloyd, maar vooral ook een goede moeder en partner zijn geweest.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles