ING wereldwijd bank met meeste storingen
— 16 december 2014ING heeft het afgelopen jaar te maken gehad met 196 storingen. Hiermee is ING wereldwijd de bank die de meeste storingen te verduren had.
In de periode van december 2013 tot en met november 2014 telde ING 196 storingen waarvan 48 grote storingen. Hiermee is ING met afstand de bank met de meeste geregistreerde storingen ter wereld. Dat concludeert de website allestoringen.nl die hiervoor informatie verzamelde uit 27 verschillende landen.
Ranking
In de wereldwijde ranking van het aantal storingen worden de tweede en derde plaats ingenomen door twee andere Nederlandse banken: Rabobank en ABN Amro met respectievelijk 137 en 135 storingen. Vorig jaar was het Rabobank die te kampen had met de meeste storingen. Voor alle drie de Nederlandse banken geldt dat het aantal storingen van het afgelopen jaar fors is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Voor ING steeg het aantal storingen met maar liefst 221 procent. Bij Rabobank en ABN Amro steeg het aantal storingen met respectievelijk 108 procent en 160 procent. ABN Amro en Rabobank kampten, net als ING, met relatief veel grote storingen. Bij Rabobank waren dat er het afgelopen jaar 45. Bij ABN Amro waren het er 39.
Internationaal
Het totale aantal storingen van de drie banken bij elkaar komt neer op 468 storingen. Hiermee is Nederland internationaal gezien het land met de meeste storingen in de bankensector. De tweede en derde plaats worden ingenomen door Brazilië en het Verenigd Koninkrijk, met respectievelijk 121 en 111 storingen. Deze aantallen liggen fors lager dan bij de Nederlandse banken. Zo telde de Braziliaanse bank Banco Itaú, de vierde bank in de lijst, slechts 52 storingen.
Allestoringen.nl
De website allestoringen.nl meet het aantal storingen aan de hand van meldingen die er door klanten gedaan worden op social media en andere kanalen. Men spreekt van een storing als er op een bepaald moment een significante toename is te ontdekken in het aantal binnenkomende meldingen. Een woordvoerder van de website legt aan FinanceInnovation uit dat het aantal storingen in de Nederlandse bankensector zo hoog uitvalt door de complexiteit van de systemen. “De basis van deze systemen dateert uit de jaren zestig. Hoewel hier de afgelopen jaren flink op voortgeborduurd is met nieuwe technologieën, blijft de basis verouderd. Daarnaast zijn banken de laatste tijd flink aan het digitaliseren. Zij proberen hiermee het wiel uit te vinden en dat gaat nou eenmaal niet zonder slag of stoot.”