ING Hackethon levert innovatieve software-oplossingen
— 20 november 2014ING heeft opnieuw een 24 uur durende Hackethon georganiseerd voor haar IT-personeel en externe IT-specialisten. Met deze hackethon wil de bank de innovatie in de organisatie zoveel mogelijk stimuleren.
Hackethons, speciaal opgezette evenementen voor computerprogrammeurs, hebben zich wereldwijd bewezen als een goede stimulans voor innovatie. Om die reden heeft ING, net als vorig jaar, een Hackethon opgezet voor haar eigen IT-personeel en externe IT-specialisten om zoveel mogelijk nieuwe ideeën te genereren buiten de vaste kaders. In verschillende teams werden de in totaal 700 deelnemers van de 24H-Code IT hackethon uitgedaagd om binnen 24 uur een innovatieve software oplossing te bedenken rond het thema open banking: de verandering van relatief gesloten structuren, naar structuren die meer open zijn en met elkaar zijn verbonden.
24H-Code IT hackethon
De hackethon van ING vond plaats in de Kromhouthal te Amsterdam alwaar jong en oud in verschillende teams met elkaar brainstormden over de beste software-oplossingen voor ING-klanten. De in totaal tachtig teams beconcurreerden elkaar vanuit vier verschillende categorieën te weten; de studenten, verkopers en leveranciers, ING 1, en ING 2. Binnen elke categorie werd het team met de beste software-oplossing uitgeroepen als winnaar. Daarnaast werd een publieksprijs uitgereikt.
De winnaars
Binnen de categorie ‘studenten’ ging de ‘WePay-app’ er met de winst vandoor. De door de studenten ontwikkelde digitale geldpot verdeelt de kosten van een avondje uit evenredig over de vriendengroep. Binnen de categorie verkopers en leveranciers pakte de app SavINGpod de winst. Met deze app kan er in de buurt donaties worden geworven voor goede doelen. Het winnende team in de categorie ING1 ontwikkelde een wearable waarmee te zien is welke huizen er te koop staan. Daarnaast geeft de wearable aan of gebruikers deze huizen kunnen financieren of niet. De winnaars van de categorie ING2 ontwikkelde een platform voor ouders en kinderen om financieel fit te worden door fysiek fit te worden. De publieksprijs ging naar het team dat robots ontwikkelde die ouderen helpen bij betalingstransacties.