Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

In tijden van digitalisering blijkt financieel adviseur broodnodig

Online kunnen we vandaag de dag onze hele financiële inboedel aanschaffen, deze met andere mogelijkheden vergelijken en, indien gewenst, overstappen naar andere aanbieders. Dit heeft niet geleid tot meer financieel inzicht. Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Omniplan. Sterker nog: we vallen altijd weer terug op vrienden en familie. “Financieel adviseurs blijven relevant, ook als consumenten zelf toegang hebben tot informatie.”

Nederlanders zijn niet geheimzinnig over hun financiële situatie, zo toont het onderzoek van Panelwizard, uitgevoerd in opdracht van fintech Omniplan onder meer dan duizend respondenten, aan. Vijftig procent van de Nederlanders geeft aan dat financiële situaties en vraagstukken met familieleden worden besproken. In het geval van problematische situaties, zoals schulden, lopen de meningen uiteen: maar liefst 73 procent van de Nederlanders tot veertig jaar gaat in dit geval in gesprek met familie en vrienden, terwijl ‘slechts’ 44 procent van de veertigplussers dit ook doet.

“Wij zijn blij om te zien dat digitalisering en tooling steeds meer Nederlanders ondersteunt bij het regelen en onderhouden van hun persoonlijke financiën,” aldus Marcel Nijland van Omniplan. “Dit onderzoek laat daarnaast zien dat zij ondanks de vele digitale mogelijkheden, ook vaak financieel advies vragen aan ervaringsdeskundigen in de familie- of vriendenkring.” Maar dit betekent niet dat de rol van de financieel adviseur is uitgespeeld.

Rol financieel adviseur

Want we kunnen vandaag de dag wel alles digitaal uitzoeken, afsluiten, vergelijken en weer voor een ander product inruilen: het overzicht ontbreekt vaak. Een kwart van de Nederlanders geeft aan dat financiële producten, zoals een hypotheek maar ook bijvoorbeeld de pensioenvoorzieningen, zo ingewikkeld zijn dat ze er eigenlijk niets van begrijpen. Daarom zou de werkgever een meer prominente en proactieve rol in moeten gaan nemen rond belangrijke financiële besluiten van hun werknemers. Dit erkent een kwart van de deelnemers. Denk aan het kopen van een woning of het afsluiten van langlopende pensioenproducten.

Alle digitale tools (vooralsnog) ten spijt; bij consumenten is het totaalplaatje dus vaak nog onduidelijk. “Veel fintech-innovaties richten zich op procesverbeteringen in de financiële logistiek en minder op het bieden van een totale regiefunctie op de financiële voorzieningen van een particulier.” Op dat vlak komt de financieel professional, met al diens kennis en hulpvaardigheden, plots prominent in beeld. Nijland: “Er liggen nog duidelijke kansen voor de digitale dienstverleners en de onafhankelijke financieel adviseurs. Zeker omdat er, als gevolg van de digitalisering en inzet van digitale communicatiemiddelen, een gebrek is aan over- en inzicht in de eigen situatie.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.