“Ik wil de autoriteit worden voor crowdfundingplatforms”
— 9 oktober 2015Ondernemers, ZPP-ers en MKB-bedrijven zien tegenwoordig door de bomen het bos niet meer in hun zoektocht naar crowdfundingplatforms. Waar moeten ze naartoe en wat is de beste keuze? Op die vragen wil Erik Heesen een antwoord bieden met het nieuwe vergelijkingsplatform Crowdfundy.nl.
Erik Heesen is het brein achter Crowdfundy.nl en komt uit het vastgoed. “In mei van dit jaar kwam ik een vergelijkingssite voor crowdfunding in de vastgoed tegen. Daarbij kwam ik erachter dat informatie over crowdfunding versnipperd is”, aldus Heesen. “Ik kwam geen enkele up-to-date website tegen die verschillende platformen met elkaar vergelijkt.”
Doelstellingen
Met de website wil Heesen twee verschillende taken op zich nemen. “Het is een vergelijkingssite, maar daarnaast adviseer ik ondernemers ook bij het vinden van het juiste platform voor hun crowdfunding.” Hij helpt ondernemers tijdens het hele proces, van het opzetten tot een gedegen crowdfundingstrategie tot het vinden van het juiste platform. Daarmee zegt Heesen in het voordeel te staan, als je zijn site bijvoorbeeld vergelijkt met die van Douw & Kooren. Heesen zegt volledig onafhankelijk te zijn en persoonlijk contact te hebben met de platforms die op zijn website staan. “Door het persoonlijke contact weet ik goed hoe de platforms te werk gaan en waar ik mijn klanten het beste aan kan koppelen”, vertelt Heesen. Een ander verschil tussen Douw & Kooren en Crowdfundy.nl is, volgens Heesen, de betaalbaarheid: “Dit bedrijf gaat ook in zee met kleinere projecten en daarnaast is het bedrijf toegankelijker.”
De aankomende tijd is Heesen druk bezig met nieuwe platforms inspecteren en de website verbeteren. “Ik heb zeven criteria waar ik platforms op ‘rate’. Denk bijvoorbeeld aan betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het platform, maar ik bekijk ook hoe up-to-date de platforms zijn. Er bestaan wel vergelijkingssites voor crowdfundingplatforms, maar vaak zijn die verouderd.”
Doelgroep
Crowdfundy.nl richt zich op twee specifieke doelgroepen: startende ondernemers en MKB’ers. Vooral bij start-ups ziet Heesen mogelijkheden: “Ik herken mezelf in hun situatie en ambitie. Startende ondernemers durven sneller de gok te wagen en kiezen vaker voor een alternatieve financieringsmogelijkheid dan dat ze naar een traditionele bank stappen.”
De tweede doelgroep is het MKB. “Ik heb nu een start gemaakt met een MKB-bedrijf en ik zie in die sector veel mogelijkheden”, meldt Heesen. In deze sector kiest men nog vaak voor de traditionele bank in plaats van crowdfunding. “Het is voor hen allemaal nog een beetje stoffig en de bedrijven weten weinig af van deze financieringsmogelijkheid.”
Verdienmodel
De platforms die op crowdfundy.nl staan, betalen hier een vergoeding voor. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat het platform onafhankelijk moet blijven en eerlijke ratings moeten krijgen. “Ongeacht hoe groot of populair het platform is; ik blijf bij de criteria en ben eerlijk in de rating”, vertelt Heesen. In de toekomst wordt het misschien mogelijk dat ook klanten hun beoordeling achter kunnen laten op de site.
Toekomst
De stip aan de horizon voor Heesen is om te worden gezien als een autoriteit op het gebied van crowdfunding. Volgens Heesen zijn er op dit moment vrij weinig andere concurrenten te vinden in de vergelijkingsmarkt. “Sommige crowdfundingplatforms bieden ook advies, maar dan is de ondernemer al een stap te ver, want wie zegt dat hij bij het goede platform aanklopt? Stap één is het kiezen van het juiste platform.”