Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Iedereen wordt pinautomaat met crowdbanking

Geen pinautomaat in de buurt of een die ‘buiten gebruik’ is? De app MoolahMe biedt de oplossing: je kunt kleine bedragen opvragen die nabije gebruikers jou kunnen geven, waarna je het bedrag direct overmaakt.

De Amerikaanse startup MoolahMe werd dit weekend tweede op het TechCrunch Disrupt Hackathon met hun zogenaamde ‘Crowdbanking’ . Met hun app willen ze een alternatief bieden voor het opvragen van kleine bedragen bij de pinautomaat. 

Snel pinnen
De nieuwe app maakt het mogelijk om snel cash geld op te vragen. Het idee achter de applicatie is eigenlijk erg gemakkelijk. Je doet een aanvraag voor bijvoorbeeld tien euro, waarna iemand die bij je in de buurt is een melding krijgt. Die kan je dan snel voorzien van het gevraagde bedrag. De vragende partij betaalt dan via de app het bedrag dat de ander kan ‘voorschieten’. Ideaal voor die situaties waar je geen pinautomaat kunt vinden of wanneer er eenbuiten gebruik is.

Ideaal voor op vakantie
De nieuwe mogelijkheid lijkt voor velen overbodig, je kunt tegenwoordig immers overal betalen met je pinpas. Maar soms is het toch handig om wat cash geld bij je te hebben, vooral op vakantie. In landen waar je niet met je pinpas kunt betalen of waar je met een andere valuta betaalt, kan de app zeker nuttig zijn. Wanneer je in het buitenland pint, rekenen banken daar vaak een extra bedrag voor . Met de app is het mogelijk om dit te omzeilen.

Apple patent
De startup kan nog wel in de problemen komen. Deze week werd bekendgemaakt dat Apple in 2011 een soortgelijke mogelijkheid patenteerde. Het patent luidt: ‘Een mogelijkheid waarbij gebruikers een aanvraag kunnen indienen voor kleine bedragen waarbij andere nabije gebruikers kunnen reageren die de vragende partij snel van het kleine bedrag kunnen voorzien als er geen pinautomaat in de buurt is.’ Met zo’n grote potentiële concurrent zal het niet gemakkelijk worden voor de startup om voet aan de grond te krijgen.

 

Over de schrijver

Marc Vervecken

Als student Marketingcommunicatie is Marc een actief schrijver met grote interesse in sport, ondernemen en de financiële sector. Zelf is hij erg actief op sociale media en blogs.

Related Articles