Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Niet iedereen kan de schatkist beheren

Wat zijn de kwalificaties van een goed treasury-team? Een gezamenlijk project van de Hogeschool Utrecht en ILFA Treasury Support maakt inzichtelijk wie er geschikt is voor deze verantwoordelijke functie en wie niet.

Zo’n dertig studenten van verschillende hogescholen en met verschillende studies namen deel aan een virtuele casus die voor hen was ingericht in Tools4Treasury, een platform van ILFA Treasury Support. Het project wordt ondersteund door Hogeschool Utrecht (HU), dat zich ten doel heeft gesteld om de praktijk waar studenten na hun studie in gaan werken een belangrijker onderdeel te maken van het onderwerp. De samenwerking met ILFA Treasury Support geeft studenten de kans om binnen organisaties te kijken. “Dat willen ze ook graag”, zegt Dr. Michiel van der Ven RT, Hoofddocent Finance & Accounting aan de HU op Financeel-Management.nl. Van der Ven is groot voorstander van de visie om de ‘praktijk’ beter voelbaar te maken in het onderwijs.

Praktijk vs. theorie
In de virtuele casus kregen studenten van onder meer de HU, Saxion, Avans Hogescholen en de Hogeschool van Amsterdam de verantwoordelijkheid voor de geldstromen in een internationaal productiebedrijf. Voor de studenten de eerste ervaring met treasury-tools die bedrijven ook in de praktijk gebruiken. Hoe waardevol deze ervaring is, kenschetst Van der Ven: “Als je in een bedrijf werkt, kom je erachter dat informatie incompleet, overbodig of fout kan zijn. Daar moet je als financiële man of vrouw koek van kunnen bakken. In de praktijk is dat heel lastig.”

Het productiebedrijf waarvoor de studenten ‘verantwoordelijk’ waren in het project, had te maken met de nodige uitdagingen. Zo betrad deze een nieuwe markt waardoor nieuwe valutarisico’s ontstonden. Bovendien was er sprake van een nieuwbouw die deels via een bankfinanciering, deels uit eigen middelen betaald zou worden. In deze situatie werd snel duidelijk wie er wel – en wie niet – voor het vak geschikt is. “Het vergt analytisch denkvermogen en snelheid. Als je niet ingrijpt, voltrekt zich een drama”, zegt Irma Langeraert, directeur van ILFA Treasury Support. Het delen van kennis is een belangrijke reden voor ILFA Treasury Support om medewerking te verlenen aan het project. “Wij zien het als onze maatschappelijke taak om treasury transparanter te maken.”

Zelfstandig en stevig
Het is niet iedereen gegeven om cash manager of treasurer te zijn, stelt Langeraert. “Je moet tegen onzekerheden kunnen, rustig blijven en anticiperen. Menig accountant zou er gek van worden.” Tegelijkertijd was het een waardevolle ervaring voor alle studenten, die bij hun eindpresentatie te maken kregen met een rollenspel. In dit rollenspel ontstond een conflict tussen de CFO en een ander lid van het Treasury Committee voor wie de studenten hun vindingen presenteerden. Dit zorgde voor een situatie die goed inzichtelijk maakte wat het vak van professionals vergt. “Van een treasurer wordt verwacht dat hij zelfstandig een visie blijft geven”, aldus Langeraert. “Als blijkt dat er dingen niet goed gaan, moet je dat ook durven zeggen. Dáár hebben we dan ook naar gekeken. De beste groep was ook het meest ‘stevig’.”

De winnende groep was niet alleen het meest stevig, maar bleek ook het meest divers. Het organisatorische, het bedrijfseconomische, het analytische en het commerciële: al deze kwaliteiten waren vertegenwoordigd. “We corrigeerden elkaar ook waar nodig”, vertelt Marcel, student MER en lid van het meest succesvolle treasury-team. Onderhandelvaardigheden horen zeker bij winnende ‘mix’ van vaardigheden, stelt hij. “Je onderhandelt op de beursvloer en je onderhandelt met de bank over langdurige contracten. Dan moet je wel de beste deal maken, terwijl de relatie ook belangrijk is. Ook moet je argumenten om bepaalde keuzes te maken intern verkopen, bijvoorbeeld richting het treasury committee.

Finance tot de orde roepen
De deelnemende studententeams hebben hun ervaringen opgeschreven in vijf blogs op Tools4Treasury. Hier blijkt heel duidelijk de waarde die het project voor hen heeft gehad. “Het is fantastisch om iets dergelijks samen met een ondernemer en vakvrouw als Irma op te pakken”, stelt ook Van der Ven. “Dan zien studenten hoe het er na hun studie echt aan toe gaat. Waar het om gaat is: klopt je forecast? Als die goed is, ben je goed voorbereid en beschik je op het juiste moment over de juiste financiële middelen. En kun je je collega’s, zowel binnen de finance-afdeling als daarbuiten, tot de orde roepen.”

Over de schrijver

Koos Plegt

Koos Plegt is journalist en schrijft veel over (o.a.) IT, finance en innovatie.