Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

iDeal minder in trek bij smartphonegebruikers

53 procent van alle internetaankopen is in het eerste half jaar van 2014 afgerekend via iDeal. Echter, voor alle aankopen die gedaan worden met de smartphone blijft de creditcard de populairste betaalmethode.

iDeal is met name op laptops en desktops een populaire betaalmethode. 59 procent van alle internetaankopen werd afgerekend via deze betaalmethode. Voor alle internetaankopen die zijn gedaan met een tablet of smartphone werd er echter opvallend minder gebruik gemaakt van de betaalmethode. Dat blijkt uit de cijfers van eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar betaalmethoden in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met Currence en Thuiswinkel.org.  Internetaankopen via tablets verliepen voor 49 procent via iDeal. Voor smartphones ligt dit percentage op slechts 24 procent. De creditcard, die in 28 procent van de gevallen gebruikt werd om mobiele aankopen mee af te rekenen, blijft voor de smartphone dus een populairdere optie dan iDeal.

Gebruik iDeal
“Het gebruik van iDeal op de smartphone blijft op dit moment wat achter bij de andere devices”, bevestigt Piet Mallekoote die directeur is van Currence, het bedrijf achter iDeal, in een persbericht. Volgens Mallekoote komt dit doordat smartphonegebruikers en webwinkeliers nog maar weinig bekend zijn met iDeal mobiel, de mobiele versie van iDeal. “Hoewel de mobiele versie al in 2011 geïntroduceerd werd, nam het gebruik ervan pas een vlucht in 2013. De betaalmethode is voor de meesten dus nog vrij nieuw”, verklaart een persvoorlichter tegenover FinanceInnovation.  De mobiele versie van iDeal is te gebruiken via de apps van banken of een mobiele site.

Banken
Aangezien nog niet alle banken de iDeal mobiel-betaalmethode met hun apps ondersteunen, kan ook dit een reden zijn voor het weinige gebruik van de betaaldienst op smartphones. De klanten van niet-ondersteunende banken dienen namelijk veelal gebruik te maken van cardreaders en andere ingewikkelde authentificatiemethoden. De mobiele versie van iDeal is op dit moment geïntegreerd in de apps van ING, Rabobank, Knab en Triodos. “Binnenkort zal iDeal ook geïntegreerd worden in de app van ABN Amro”, aldus de persvoorlichter. De automatisering groeit dus gestaag waardoor ook het gebruik van iDeal op smartphones in de toekomst zal toenemen. Dit ondanks de opkomende concurrentie van bijvoorbeeld PayPal. “Het grote voordeel van iDeal in vergelijking met bijvoorbeeld Credit Cards en PayPal is dat bij iDeal het geld direct van de rekening van de consument wordt overgeboekt naar de winkelier. Daarnaast is het gebruik van iDeal voor ondernemers en winkeliers een stuk voordeliger en indirect dus ook voor de consument”, stelt de persvoorlichter.

Algemene cijfers
Wanneer de verschillende devices niet in acht worden genomen geschiedt 53 procent van alle internetaankopen via iDeal. Het percentage creditcardgebruikers is over het algemeen slechts twaalf procent. Acht procent van alle internetaankopen worden nog altijd afgerekend met de acceptgiro. Ook de machtiging en overschrijving worden nog gebruikt in respectievelijk zes procent en vijf procent van de gevallen.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles