Hypotheekmarkt beste in online samenwerken met klant
— 21 september 2016De hypotheekmarkt is, net als vorige jaren, het beste in online samenwerken met klanten. Meer dan de helft (55 procent) van de spelers op de hypotheekmarkt geeft aan regelmatig tot vaak de online samenwerking op te zoeken. Dat is meer dan bij banken en verzekeraars.
De verzekeringsbranche en de bankenwereld zouden wel flink aan de weg timmeren. Vorig jaar bleef het percentage verzekeraars dat veel online samenwerkte steken op 36 procent. Nu is dat vijftig procent. Van de professionals uit de bankenwereld werkte in 2015 nog 33 procent veel samen. Dit jaar ligt dat percentage op 46 procent.
Functie bepaalt samenwerken
Saillant detail is dat met name de professionals met een leidinggevende functie regelmatig tot vaak online samenwerken met klanten (64%), in plaats van uitvoerende medewerkers (42%). Zzp’ers geven het vaakst aan dat zij soms online samenwerken (72%).
Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis, dat het onderzoek uitvoerde: “Het is goed om te zien dat alle branches nu de druk voelen om meer en meer de digitale samenwerking op te zoeken. Want of we het nu hebben over de veranderende wet- en regelgeving, fintech, innovatie of snelle groei: online samenwerken met klanten is dé basis om bij te blijven in financiële markt. Van accountancy tot de pensioenmarkt: in alle sectoren mag volledig online samenwerken geen stip op de horizon meer zijn. Het moet daarentegen een concrete doelstelling worden. Het liefst op een zo kort mogelijke termijn, want anders loopt de concurrentiepositie gevaar.”
Missie online samenwerken
Hyarchis, specialist in content- en online samenwerkingsoplossingen, deed dit onderzoek onder ruim 1.100 consumenten en ruim vijfhonderd professionals uit de bankensector, verzekerings-, pensioen- en hypotheekbranche. De gegevens zijn gebundeld in het rapport ‘Missie online samenwerken’. Dat kun je hier downloaden.