Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Hogere winstcijfers ABN Amro door digitalisering

ABN Amro laat positieve cijfers zien en profiteert hiermee van de aantrekkende economie in Nederland. Tegelijkertijd heeft digitalisering van diensten gezorgd voor een stevige kostenreductie.

Topman Kees van Dijkhuizen stelt dat ABN Amro op koers ligt om de zelf opgelegde doelen te halen. In het afgelopen kwartaal is de gerealiseerde winst met elf procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor en uitgekomen op 673 miljoen euro. Ondanks de stijging van het aantal verstrekte leningen en hypotheken is de winst vooral te danken doorgevoerde kostenreducties: de kosten over de behaalde resultaten daalden met twaalf procent. De toenemende digitalisering van de activiteiten droeg hier sterk aan bij. Waar twee jaar geleden slechts dertig procent van de alle bankactiviteiten digitaal werd afgehandeld is dit nu het geval voor de helft van de activiteiten. Veel banen gaan hierdoor verloren en dit levert de bank een aardig bedrag op: 150 miljoen euro om precies te zijn.

Digitale groei
Ook de groei van andere digitale kanalen heeft geholpen. De app ‘Tikkie’, eigendom van de bank, groeide in korte tijd naar 1,4 miljoen gebruikers. ‘New10’ moet hier ook aan gaan bijdragen. Via deze volledig online service krijgen ondernemers binnen vijftien minuten te horen of ze een bedrag tussen de 20.000 en miljoen euro kunnen lenen van de bank. Ook in het buitenland kiest de bank voor een digitale koers. Op korte termijn wordt er op de Duitse markt de digitale vermogensmanager Prospery gelanceerd.

Duurzame inslag
ABN Amro wil zich ook meer gaan richten op duurzaam beleggen. In de aankomende drie jaar tijd wil de bank het aandeel groene beleggingen in de portefeuille verdubbelen van acht naar zestien miljard euro. Dat wil de bank bereiken door nieuwe beleggers eerst groene pakketten aan te bieden en bestaande klanten een groen alternatief te bieden. Daarnaast gaat de bank inzetten op het financieren van duurzamere panden op zowel de zakelijke als de particuliere markt. Ook panden van de bank zelf gaan hierin mee. Het nieuwe gebouwde vergaderpaviljoen Circl van de bank op de Zuidas in Amsterdam is volledig circulair gebouwd.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!