Heeft fintech de boot gemist?
— 4 december 2015Fintech is met een grote opmars bezig in Nederland. Het stadium van volwassenheid begint steeds sneller in zicht te komen. Toch is de term nog vrij onbekend buiten het financiële werkveld. Ook binnen de fintech-branche kan nog niet iedereen het begrip uitleggen, laat staan dat men een goed overzicht heeft van de aanbieders op de markt.
Omdat ondernemers de fintech-definitie nog niet scherp hebben, worden kansen nog onvoldoende benut. Zo is maar 35 procent van de Nederlandse mkb’ers bekend met factoring en slechts negen procent heeft wel eens van kredietunies gehoord. Dat blijkt uit het behoefteonderzoek van de Kamer van Koophandel en de Hogeschool Utrecht.
Gemiste boot?
Heeft fintech ook de boot gemist als we het hebben over het opbouwen van bekendheid in de markt? Is er te veel tijd gestoken in het ontwikkelen van goede producten en diensten en is er te weinig vrijgemaakt voor het naar buiten communiceren van deze innovaties? Dat zou een slechte zaak zijn. Merkbewustzijn is namelijk een van de meest belangrijke marketingtools. Zo kan het zorgen voor klantloyaliteit, de acquisitiekosten verminderen en is het misschien wel het laatste duwtje in de rug van een klant op weg naar een aankoop.
Nee, van een gemiste boot kun je niet spreken. In Nederland is fintech nog een hele jonge trend. We hebben te maken met veel innovatieve startups die zich eerst focussen op de ontwikkeling van het product en op de eerste stappen om deze succesvol te maken in de markt. Communicatie en voorzien in de informatiebehoefte die bij de doelgroep aanwezig is, komt daarna pas. Zelfs de alom bekende disruptieve startups in deze wereld – zoals Uber, Airbnb en Facebook – hebben in de beginperiode de communicatieboot enigszins afgehouden. Daardoor waren het nog enige tijd relatief onbekende producten.
Verenigd Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk is al verder als het gaat om de bekendheid van fintech en de spelers op die markt. Zo is bijna 60 procent van de Britse mkb’ers op de hoogte van alternatieven voor bankfinanciering. Dat blijkt uit onderzoek van Nesta, een adviesbureau op het gebied van innovatie. Bijzonder aan de Britse aanpak is de open, betrokken en faciliterende rol van de overheid. Al toen fintech nog in de kinderschoenen stond zat die namelijk al met verschillende belanghebbenden aan tafel. De overheid in het Verenigd Koninkrijk denkt vanaf het begin actief mee over hoe de ontwikkeling van deze sector gesteund kon worden met onderzoek, financiële support, maar vooral ook met voorlichting.
Maak die borst dus maar nat: over fintech is het laatste woord nog niet gesproken. In de media wordt er steeds meer over geschreven en ook de politieke agenda kan niet meer om het onderwerp heen. Zo wordt er de komende maand in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek georganiseerd met fintech-spelers uit verschillende hoeken. De Kamer wil dat er meer concurrentie komt voor de banken, die nu 80 procent van de bedrijfsfinanciering in handen hebben. Fintech-bedrijven kunnen de gevestigde partijen uitdagen en scherp houden, is de verwachting.
Sneltrein
Conclusie: er is geen sprake van een gemiste boot binnen het fintech-vakgebied, meer van een snel rijdende trein. Voor financiële instellingen geldt dat ze snel in moeten stappen, aangezien de eindhalte een succesvolle toekomst is.
Auteur: Niels Turfboer, Managing Director Spotcap Benelux en UK