Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

‘Grote banken weten zich geen raad met kleine onderneming’

Er gebeurt genoeg bij Payleven. Recent fuseerde de leverancier van pinoplossingen met concurrent SumUp en eerder dit jaar haalde Payleven tien miljoen euro aan investeringen op. We spreken Ernst Moorman, managing director voor de Benelux van SumUp/Payleven, over de recente ontwikkelingen en de ambities van het fintechbedrijf.

 

“We willen wereldwijd het go-to-merk worden voor card acceptance oplossingen. We zijn nu actief in vijftien landen en willen verder groeien. Veel partijen proberen een mobiele kaartlezer in zo veel mogelijk landen te lanceren, maar bijna evenveel partijen geven het ook weer op. Paypal probeert bijvoorbeeld niet de Europese markt te betreden met zijn pinapparatuur. Spelers die op grote bedrijven mikken, hebben nou eenmaal moeite om kleinere bedrijven en zelfstandigen te bedienen. Daar hebben we ons bewezen en ligt voor ons de kans”, vertelt Moorman.

De cijfers van het gefuseerde fintechbedrijf liegen er niet om: de omzet verdubbelde tot 100 miljoen dollar en er gaat 1,5 miljard euro per jaar om op het platform. En als eerste speler in deze markt heeft Payleven/SumUp het break even-punt bereikt. Het bedrijf claimt zich te onderscheiden door – naast prijs en contractvorm –verkoopdata inzichtelijk te maken voor gebruikers: kappers die zien dat ze op vrijdagmiddag meer kleurspoelingen verkopen en daar misschien op willen inspelen.

Fusie
“In Nederland blijft het Payleven-platform nog actief tot komend kwartaal, als we de NFC-kaartlezer ook bij SumUp hebben geïntroduceerd. We raakten al eerder met SumUp aan de praat en ontdekten dat we op bepaalde gebieden complementair zijn. Je zoekt naar manieren om je te versterken. Daarbij wilden de investeerders de fusie; ook dat droeg bij aan het besluit.” Daarbij betekent de fusie dat het bedrijf wint aan relevantie, een betere onderhandelingspositie krijgt met leveranciers en bespaart op bepaalde kostencomponenten.

Moorman gelooft niet in een winner takes it all markt: “Daarvoor zijn er te veel concurrenten, die ook nog eens heel divers zijn. Denk aan traditionele partijen, leveranciers van ouderwetse pinterminals, mobile payments, online betalen. En laten we cash niet vergeten.”

Nederlands fintech landschap
“Op dit moment zouden we ervoor openstaan als een grote bank ons vraagt of we onze pinapplicatie aan hen willen leveren. Banken moeten natuurlijk aan veel wetgeving voldoen, maar voelen ook weinig druk om in actie te komen. Uiteindelijk denk ik dat banken beter af zijn als ze met ons in zee gaan. Werk je met een specialistische partij als wij, dan hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden.”

Cashloze maatschappij
“Ik ben een voorstander van de cashloze maatschappij”, aldus Moorman. “De jonge generatie vindt het vaak vervelend als je ergens niet kunt pinnen. Het behoud van cash is, denk ik, gestuwd vanuit de ouderwetse gedachte dat je wilt zien wat je uitgeeft. Het verschil is dat je nu toch al regelmatig internetbankieren in de gaten houdt. De grens ligt bij het verkopen van pindata voor commerciële doeleinden, waardoor je spam kunt krijgen op basis van je betaalgegevens. Daar is verzet tegen en dat verzet lijkt me meer dan terecht”, besluit Moorman.

Over de schrijver

Aaron Mirck
Aaron Mirck

Aaron MIrck is gek op nieuwe technologieën, omdat hij gelooft dat techniek de democratie sterker kan maken.

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.