Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

“Grootste groep hypotheekklanten wil gewoon ontzorgd worden”

Intermediairscollectief DAK kwam deze week positief in het nieuws doordat het ongevraagd een eenmalige financiële injectie terugbetaalde die het in 2010 van haar leden ontving. Ruim 250 duizend euro werd teruggestort naar 1.200 adviseurs. Het blijft daarnaast adviseurs helpen hun dienstverlening te innoveren.


Het intermediairscollectief had in 2009 te lijden onder de terugval in de hypotheekmarkt. Daarbij kwam dat het op dat moment ook volop investeerde in het inmiddels zeer succesvolle verzekeringsvolmachtbedrijf. Tijdens een bijzondere algemene ledenvergadering stemde 85 procent van de aanwezige leden in met een eenmalige kapitaalinjectie om de eigenvermogenspositie van de coöperatie te versterken. Nu het inmiddels voor de wind gaat en in 2014 een omzet- en winststijging werd geboekt, is het eigen vermogen flink toegenomen. Het uitgerekende moment voor de coöperatie om haar verantwoordelijkheid te nemen  en de kapitaalinjectie terug te storten naar de leden.

Lancering extranet
Naast het terugstorten van de kapitaalinjectie uit 2010, investeert DAK ook gewoon verder in mogelijkheden die leden helpen om hun klant ook in het digitale tijdperk optimaal te blijven adviseren. “Wij lanceren een extranet dat wij ook doorontwikkelen zodat er ruimte ontstaat voor onder andere webcam-advies, chatten met adviseurs en het zelf stukken uploaden door klanten”, vertelt algemeen directeur Tim Rijvers. Met name in de hypotheekmarkt verwacht de coöperatie groei, onder meer door de komst van nieuwe alternatieve hypotheekverstrekkers. DAK heeft oog voor deze nieuwkomers; zo kunnen leden sinds kort ook MUNT Hypotheken aanbieden. “Wij kijken voortdurend welke partijen onmisbaar zijn in het assortiment dat wij aanbieden. Hierdoor kunnen onze leden breed en onafhankelijk adviseren.”

Nederlanders zijn zekerheidszoekers
Voor concurrentie van het directe kanaal, waarbij klanten de adviseur overslaan en zonder tussenpersoon financiële producten afsluiten, is Rijvers niet bang. “Bij onze achterban speelt het wel een rol, maar de concurrentie blijkt in de praktijk wel mee te vallen. Alle klanten die bij onze leden binnenkomen hebben zich online wel georiënteerd, maar zij willen nog altijd de mening van een expert zodat zij een weloverwogen beslissing maken.” De Nederlandse consument onderscheidt zich daarin ook van de consument in andere landen, waar men minder advies zoekt en financieel advies soms ook al verregaand geautomatiseerd is. “Nederlanders zijn zekerheidszoekers, wij zoeken degelijkheid en bevestiging. Begrijpelijk, zeker als het gaat om een hypotheekverplichting.”

Online prijsvergelijkers verwarren consument
Ondanks de sterke positie van de Nederlandse adviseur, moet deze wel mee kunnen met de digitaliseringsslag die in de hele samenleving gaande is. “Als we niet zouden gaat investeren, zouden we verkeerd bezig zijn, vind ik. Wij willen de adviseur in staat stellen klanten online en ook op maat gesneden te helpen.” Zeker in de verzekeringsmarkt ziet Rijvers dat het direct afsluiten van financiële producten daar een enorme vlucht heeft genomen, maar ook merkt hij dat online vergelijkers door alleen op prijs te letten de klant niet voldoende adviseren. “Bij een simpele autoverzekering zie je dat al tot verwarring leiden, doordat de consument bijvoorbeeld niet let op het afsluiten van een extra inzittendenverzekering. Gelukkig beseffen veel consumenten dit ook wel en bij het afsluiten van een hypotheek willen zij ontzorgd worden. Zij willen niet gaan freewheelen op internet met alle risico’s van dien.”

Juiste tooling voor adviseur
Onder meer door het leveren van de juiste tooling, die verder gaat dan de prijsvergelijkers, helpt DAK haar leden zichzelf te onderscheiden tussen al het digitale geweld. “De tooling die wij ontwikkelen let niet alleen op prijs, maar ook op polisvoorwaarden en de unieke situatie van een klant.” Door de adviseur verder te ontzorgen in zijn administratieve taken en de klant te faciliteren om zelf al bepaalde taken uit te voeren, kan de prijs van advies in de toekomst waarschijnlijk omlaag. “De adviseur heeft nu nog te veel ballast en moet zich volledig gaan richten op advies. En door zelfredzaamheid trekt de consument ook steeds meer werk naar zichzelf toe. Zo heeft de klant ook invloed op de totale advieslast. Financiële producten zijn in de praktijk vaak ingewikkeld, maar de dienstverlening moet een combinatie zijn van makkelijk waar het kan en ingewikkeld waar het moet. Zo helpen we de grootste groep hypotheekklanten, die gewoon ontzorgd wil worden.”

Over de schrijver

Koos Plegt

Koos Plegt is journalist en schrijft veel over (o.a.) IT, finance en innovatie.

Related Articles