Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Google en Intel meest actieve investeerders in Fintech

Uit cijfers van CB Insights blijkt dat Google en Intel de meest actieve privé-investeerders zijn in de fintech-industrie de laatste vijf jaar. Ze zijn verantwoordelijk voor respectievelijk 37 en 16 investeringen in jonge fintech-bedrijven.

Grote financiële dienstverleners als Citi, MasterCard en American Express investeren massaal in nieuwe financiële oplossingen. Fintech start-ups als Mozido, Dynamics en AppLabs Money Kenya kunnen rekenen op de steun van de betaalgiganten. Ondanks deze grote investeringen blijken ze niet de meest actieve bedrijven in de sector, ze moeten techgiganten Google en Intel voor laten gaan.

Focus vs spreiding
Wat opvalt bij de twee grootste investeerders is de totaal verschillende benadering bij de investeringen. Bij Intel ligt de focus vooral bij mobiel betalen terwijl Google zich in een breder spectrum begeeft met investeringen in diensten als leningen, personal saving, crowdfunding en digitale valuta. Ebay, de derde niet-financiële dienstverlener in de rij richt zicht dan weer, niet zo verrassend, op de fintechbedrijven uit de e-commerce zoals BillSafe en TradeShift.

Buitenland
Voor Intel ligt de toekomst niet alleen meer in eigen land, steeds meer buitenlandse fintech start-ups kunnen rekenen op steun van de Amerikaanse techgigant. De meest opvallende investeringen hier zijn in het Zweedse iZettle, het Estse Fortunmo en het Braziliaanse eLike. Ook bedrijven buiten de Verenigde Staten investeren steeds meer in fintech zoals het Chinese RenRen dat het afgelopen jaar investeerde in vier fintech start-ups.

Top-10
Dit zijn de meest actieve investeerders in fintech in de periode tussen 2010 en het eerste kwartaal van 2015.

1. Google Ventures
2. Intel Capital
3. City Ventures
4. MasterCard Worldwide
5. FundersClub
6. American Express Ventures
7. eBay
8. CyberAgent Ventures
9. RenRen
10. Credit Saison

bron: CB Insights

Over de schrijver

Marc Vervecken

Als student Marketingcommunicatie is Marc een actief schrijver met grote interesse in sport, ondernemen en de financiële sector. Zelf is hij erg actief op sociale media en blogs.

Related Articles