Gericht verzekeringsaanbod dankzij koppeling social media
— 3 september 2014Klanten van Verzekeringen.com kunnen voortaan hun Facebook- of Twitteraccount aan hun digitale verzekeringspolis koppelen. Daardoor wordt het voor de vergelijkingswebsite mogelijk om mensen aanbiedingen te doen die passen bij hun leefsituatie.
Als mensen bijvoorbeeld op social media hun woonplaats veranderen, kan verzekeringen.com een e-mail sturen met daarin een aanbod van verschillende inboedelverzekeringen. Een ander voorbeeld is dat als iemand ‘zegt’ reisplannen te hebben, hij of zij vervolgens een passende reisverzekeringsaanbieding krijgt aangeboden.
Privacy
Het is niet verwonderlijk dat veel consumenten zich afvragen of hun privacy niet in het geding komt. Iemand kan bijvoorbeeld iets delen over een ziekte, waarvan hij of zij niet wil dat een verzekeraar dat weet. Jelmer Dingemanse van verzekeringen.com is daar duidelijk over: “Het koppelen van social media is vrijblijvend. Verzamelde data worden niet langer dan 24 uur bewaard en nooit gedeeld met verzekeraars.”
Social media en finance
De financiële sector ziet steeds vaker de mogelijkheden die social media bieden. Onlangs ontwikkelde Virtual Affairs nog een systeem voor KNAB bank om het mogelijk te maken om via Facebook te betalen. De tijd zal leren of klanten bereid zijn om hun financiën te vermengen met social mediagebruik, of dat mensen dit liever als twee gescheiden werelden behandelen.