Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Geen cash, wel crowdfunding voor straatkrant Z!

Doordat potentiële klanten steeds minder contact geld hebben, daalt de oplage van de straatkrant Z!. De uitgevers van Z! hebben hier mogelijk een passende oplossing voor bedacht: crowdfunding. Een innovatieve oplossing voor een modern probleem.

Z!, dat zich de straatkrant van Amsterdam noemt, bestaat deze maand twintig jaar. De uitgevers van de daklozenkrant willen de verkopers bedanken met een foto-uitgave van het blad: STRAAT: Twintig jaar Stadsfotografie van Z!. Deze krant mogen zij van de uitgever kopen en weer doorverkopen op straat, waar de daklozen geld mee kunnen verdienen. Door donaties van funders kan de organisatie deze uitgave realiseren.

In het zonnetje
Op de website van One Planet Crowd werd tot 4 september geld ingezameld om de speciale uitgave te realiseren. De geldschieter krijgt, afhankelijk van het gedoneerde bedrag, speciale bedankjes. Een funder die vijf euro doneert, krijgt alleen de speciale foto-editie. Een meer genereuze funder die bijvoorbeeld duizend euro doneert, krijgt behalve een exemplaar van STRAAT ook twee zelf in te vullen pagina’s van de normale editie van Z!, een T-shirt en een Z!-crowdfunder-oorkonde.

Geen cash geld, wel crowdfunding
Hans van Dalfsen, hoofdredacteur van Z!, vertelt dat de oplages van de krant teruglopen. “In het begin kocht iedereen een krant en had iedereen cash geld op zak. Dat is niet meer zo, en dat speelt de daklozen parten.” Trots vertelt hij dat veel daklozen goed terecht zijn gekomen door de verkoop van de krant. “Als een dakloze de krant goed verkoopt, kan hij zijn eigen broek ophouden. We kennen velen die het gelukt is een huis en werk te vinden. Tien tot vijftien procent van de daklozen komt door de verkoop verder en is niet meer dakloos. Maar nu lopen de oplages terug, en dat kan funest zijn voor de verkopers.” Aldus het Parool.

Mogelijk hebben de organisatoren met het opzetten van de crowdfundingcampagne een passende oplossing gevonden voor het gebrek aan cash. Door middel van de campagne is er maar liefst €7.833 euro opgehaald, met dank aan 72 funders. Of de organisatie van de straatkrant vaker gebruik gaat maken van dit soort constructies is nog niet bekend.

Over de schrijver

Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles