Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Geduchte concurrent van de intermediair (en de traditionele bank)

Consumenten die een autoverzekering willen afsluiten of een abonnement willen nemen voor hun mobiele telefoon, kunnen het gehele proces online doorlopen. Van inschrijving en kredietwaardigheidstoets tot de betaling. Stel nou dat dit straks met een huis kopen ook mogelijk is. Matthijs Mons van Yellowtail aan het woord over de doe-het-zelf-hypotheek.

De doe-het-zelf-hypotheek

Auteur: Suzanne Wijers

Lange tijd was het ondenkbaar: een hypotheek online afsluiten. De materie was immers zware kost. De processen waren er niet op ingericht. En de klant zat er niet op te wachten. Toch? In de Verenigde Staten is het vrij gangbaar om online je hypotheek af te sluiten. Voorzichtig kijken ook Nederlandse spelers naar de mogelijkheden van een doe-het-zelf-hypotheek. Een handjevol weliswaar, maar het begin is er. “Er komt een digitaliseringslag in de hypotheekmarkt op gang”, constateert Matthijs Mons, partner bij Yellowtail Consulting. “Instellingen realiseren zich dat ze verschillende kanalen moeten inzetten om niet te ver achter te raken.”

Kentering
Waarom er het laatste jaar ineens veel te doen is over de online hypotheek? Mons is er stellig over. “De reguliere aanbieders hebben door de kredietcrisis heel lang niet de behoefte gevoeld om echt te knokken voor nieuwe klanten. De afgelopen jaren is er dan ook weinig geïnnoveerd. Maar steeds meer klanten willen zelf grip op het hypotheekproces en willen besparen op advieskosten. Het traditionele proces is in die zin erg log en conservatief.” En dat was voor partijen als MoneYou, EyeOpen en Hypotheek24 het motief om in dat gat te springen en online hypotheken aan te bieden. “Daar kun je vrijwel alles online regelen. Van aanvraag tot betaling.”

Conflict
Bij de traditionele banken lijkt men nog wat huiverig voor de online hypotheek. Mons roemt de Rabobank, die hier in zijn ogen het verst en het eerst in was. Maar verder loopt het nog geen storm. “Nu bieden banken hypotheken nog via intermediairs en hun eigen adviseurs aan. Als ze zelf online hypotheken gaan aanbieden, veroorzaken ze wel een kanaalconflict. Want in feite is de online hypotheek een geduchte concurrent van de intermediair. Bovendien is het aanbieden via een intermediair sinds het provisieverbod feitelijk gratis. Als ze het zelf via online kanalen gaan aanbieden, moeten ze daar eerst fors in investeren.”

Van intermediair naar aanbieder
Ondanks de nodige obstakels lijkt er geen ontkomen aan: de online hypotheek gaat er komen. Het is nu eenmaal wat de klant verwacht. En wie de klantreis optimaal wil faciliteren, zet alle kanalen optimaal in ten diensten van die klant. Mons waarschuwt banken dan ook voor een inhaalslag vanuit de fintech-kant. “Nu zien we de nieuwe spelers nog als intermediairs die online opereren. Maar wat nou als ze straks met een grote funder gaan samenwerken en een verstrekkingsvergunning aanvragen? Dat is immers allemaal niet zo moeilijk meer. Alle benodigde gegevens zijn straks ook online op te vragen. Met Mijnoverheid.nl of Qiy kom je al een heel eind. Via Calcasa vragen ze een taxatierapport op. En ook een BKR-toets kan online. Dan hoeven ze bij de consument nog maar een paar gegevens op te vragen. Het lijkt allemaal nog ver weg, maar dat is de onbekendheid. Over vijf jaar is het aanvragen van een hypotheek in tien minuten gepiept. Wie de druk om te innoveren nu nog niet voelt, gaat straks harde klappen incasseren.”

 

Over de schrijver

Related Articles