Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Zo denken banken over samenwerking en innovatie [afl.1]

Fintech-bedrijven moeten meer samenwerken met grote banken om innovatie en succes te stimuleren, zo predikte Urs Rohner van Credit Suisse onlangs in een toespraak op de Universiteit van Oxford. Met de recentelijke toetreding van ABN Amro, ING en Rabobank tot Holland Fintech lijken de Nederlandse banken die visie te delen.

Wij spraken met drie banken over hun visie over het standpunt van Rohner. In onze eerste aflevering Menno van Leeuwen, Manager in het Innovation Centre van ABN AMRO, over innovatie en samenwerking met fintech-bedrijven.

Zijn jullie het eens met het standpunt van Urs Rohner?
Van Leeuwen: “Wij geloven dat je jezelf als bank zo lenig mogelijk moet opstellen om nieuwe en verbeterde klantenproposities te leveren. Samenwerken met innovatieve bedrijven is een belangrijke modus om hiertoe te komen. Vanuit ons Innovation Centre, maar ook vanuit andere afdelingen, zoeken we actief de samenwerking met innovatieve bedrijven en start-ups in onze sector op. Leren en co-creëren met deze fintech-bedrijven is voor ons bankbreed een speerpunt aan het worden, omdat we geloven dat we op deze manier inzichten voor nieuwe businessmodellen ontdekken. Als je hier succesvol in bent, dan kun je als bank door samen te werken met start-ups meer groei realiseren. In meerwaarde voor je klanten en in nieuwe digitale inkomsten.”

Welke toegevoegde waarde biedt een bank voor een start-up?
“In een woord: Bereik! Ten eerste fungeert de bank als een podium voor start-ups. Ze hebben toegang tot ons netwerk en kunnen gemakkelijk terecht bij collega’s, adviseurs en investeerders. We organiseren ook iedere maand ‘Start-up Friday’ waarbij we vijf start-ups uit onze sector laten pitchen. Als je meer wil samenwerken met innovatieve start-ups moet je in het ecosysteem zitten en zelf een platform hebben is daar een goed middel voor. We zijn ook, samen met ING en Rabobank, een partnership aangegaan met Holland Fintech. Met dit soort initiatieven moeten we samen met andere banken zorgen voor een hotspot waar alle fintech-bedrijventerecht kunnen. Ten tweede fungeert de bank als mogelijke versneller. Onze aantrekkingskracht voor start-ups zit ook in onze distributiekracht, de zeven miljoen klanten die via ons bereikt kunnen worden. Start-ups zoeken opschalingsmogelijkheden. Als er een goede match is, zijn wij een lanceerplatform voor start-ups.”

En wat bieden de start-ups jullie?
“Het allerbelangrijkste is dat ze een snelweg zijn naar innovatie en vernieuwing bieden voor traditionele banken als ABN Amro. We moeten ons openstellen voor nieuwe ontwikkelingen en dus dichtbij start-ups blijven.. Ze zijn erg innovatief en komen soms verrassend uit de hoek, hier moet je jezelf op voorbereiden. Als je de Airbnb’s en Ubers niet ziet aankomen, ben je wel erg naïef. We zijn altijd op zoek naar schaalbare businessmodellen, daarom experimenteren we met fintech-bedrijven. De start-ups waarmee we al samenwerken zijn ook aan het valideren en nog volop in de ‘search fase’. We beschouwen het als een win-winsituatie. In juni wordt onze allereerste Co-working Place voor start-ups in gebruik genomen. Het nieuwe pand in hartje Amsterdam zal ongeveer vijftien start-ups kunnen huisvesten en brengt de bank en start-ups letterlijk dichter bij elkaar. Wij hebben daar uiteraard ook een bureau. 

Welke sector is het meest belangrijk voor samenwerkingen?
“Wij als bank zitten in heel veel verschillende markten en diensten, er is dus niet één start-up waar we een totaaloplossing vinden. Fintech start-ups in de hoek van payments, (p2p)finance, risk, biometrics en data zijn allemaal interessant voor ons. We hebben meerdere partners nodig om op ontdekking te gaan en waar we allebei kunnen leren. Belangrijk als we gezamenlijk gaan implementeren, met proposities naar de klant,  is wel dat de partijen passen bij het merk en imago van de bank. Samenwerken met start-ups wordt een nieuwe USP. We proberen hier stap voor stap beter in te worden. Voorwaarde is bijvoorbeeld dat je helder bent over ieders doelstelling en de slagingskans. Ik verwacht dat het heel wat pogingen zal vergen om samenwerkingen echt succesvol tot een goed einde te brengen. Samenwerken is sowieso nooit eenvoudig. Tussen fintech-startups en corporates zijn partnerships nog gecompliceerder omdat ze ‘andere dieren’ zijn en een andere taal spreken.”

 

Over de schrijver

Marc Vervecken

Als student Marketingcommunicatie is Marc een actief schrijver met grote interesse in sport, ondernemen en de financiële sector. Zelf is hij erg actief op sociale media en blogs.

Related Articles