“Fintech Nederland groeit snel, maar loopt nog achter op VS en UK”
— 12 januari 2016Hij werkte onder meer voor ABN en ING en is een periode zelf ondernemer geweest binnen de bankwereld. Inmiddels is Niels Turfboer Managing Director bij het internationaal opererende online kredietplatform Spotcap en betrokken bij de uitrol van Spotcap in het Verenigd Koninkrijk.
Niels Turfboer (Spotcap) over de ontwikkelingen en culturele verschillen binnen een internationaal bedrijf
Wat is Spotcap precies?
“We bestaan sinds september 2014, dus we hebben net onze eerste verjaardag gevierd. In het kort is Spotcap een kredietverstrekker die het eigen geld gebruikt voor het verstrekken van – maximaal eenjarige – zakelijke kredieten tot maximaal 100.000 euro voor MKB en ZZP. Anders dan andere kredietverstrekkers zetten wij veel nieuwe en slimme technieken in waardoor het aanvragen van een lening voor de klant makkelijker, sneller en klantvriendelijker wordt. Alhoewel ons hoofdkantoor in Berlijn zit, is Spotcap actief in Australië, Spanje en de Benelux. Begin 2016 gaan we naar het Verenigd Koninkrijk, waar ik ook verantwoordelijk voor zal zijn.”
“Inmiddels zijn er in Nederland 4,5 miljoen en wereldwijd 14 miljoen kredieten verstrekt. Leuk om daarbij te vertellen is dat waar we in Nederland in maart van dit jaar begonnen met 250.000 uitgegeven kredieten, we er inmiddels – slechts 8 maanden later – gemiddeld meer dan een miljoen per maand verstrekken. Dat is een groei van 400 procent.”
Welke ontwikkelingen zie je in de markt?
“De fintech-markt in Nederland is snel volwassen aan het worden. We lopen nog steeds wel achter op de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar op het gebied van alternatieve financiering en fintech groeit ons land snel. De vraag even toegepast op Spotcap zien we dat onze verstrekte kredieten vooral gebruikt worden om bijvoorbeeld extra personeel aan te nemen, om voorraad aan te schaffen of uit te breiden of om marketingcampagnes op te zetten. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een nieuwe dienst of nieuw product aan wil bieden, is het handig om met een werkkapitaalfinanciering een nieuwe salesmanager aan te kunnen nemen.”
Welke verschillen zie je binnen de verschillende vestigingen van Spotcap?
“Ondanks dat de wereld steeds kleiner wordt, zijn er toch veel verschillen, voornamelijk op cultureel gebied. Nederlanders hebben bijvoorbeeld een goede betalingsmentaliteit, maar willen graag lage rente betalen. Ze zijn wat mondiger en kritischer te noemen. Daarentegen zijn de mensen in Spanje bereid meer te betalen, maar doen die dat weer met minder haast en minder strikt dan de Nederlanders.
Ook binnen ons bedrijf zijn er culturele verschillen aan te wijzen. In het team hebben we zo’n twintig verschillende nationaliteiten. Zo werken er bij Spotcap mensen uit Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, Spanje en Duitsland, maar ook uit Oost-Europa, Chili, India en Australië. Soms leidt die diversiteit in culturen tot miscommunicatie, maar nog veel vaker kom je door mensen met verschillende achtergronden te mengen juist tot betere inzichten. En dat is echt een meerwaarde voor het bedrijf.”