Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Fintech legt banken vuur na aan de schenen

Fintech floreert; de sector maakt het de financiële grootmachten knap lastig. Vandaag worden de Dutch Fintech Awards uitgereikt aan fintechbedrijven in Nederland. De 50 beste Nederlandse fintech nieuwkomers worden hiermee in het zonnetje gezet.

Sociale media en streaming zijn niet meer de aantrekkelijkste sector voor investeerders, het tijdperk van de fintech is aangebroken. Jonge financiële ondernemers zijn flexibel, innovatief en de banken zien ze langs alle kanten komen. Dit jaar verwacht men dat er maar liefst twintig miljard dollar geïnvesteerd zal worden in fintechbedrijven. dat schrijft het FD vandaag.

Grote geld
De prestaties van de fintech start-ups beginnen op te vallen. Investeringen in de fintechindustrie groeiden in 2014 tot 12 miljard dollar, een verdriedubbeling in vergelijking met het jaar daarvoor. Dit jaar voorspelt men dat de investeringen de grens van twintig miljard dollar zal overstijgen. Ook Nederland doet het goed, betaaldienst Adyen haalde eind 2014 nog 250 miljoen dollar aan durfkapitaal op en beveiliger Quiver kon onlangs nog tien miljoen dollar ophalen. Verzekeraar Aegon richtte onlangs nog een nieuw investeringsfonds op dat specifiek gericht is op fintechbedrijven.

Gericht op niches
Opmerkelijk is dat deze jonge bedrijven  zich steeds richten op niches van de bank- en verzekeringswereld. Ze komen steeds tevoorschijn waar de marges het hoogst liggen: hypotheken, investeringen, sparen, lenen, betalen, beleggen en risicomanagement. Binnen elk segment is er wel een start-up die actief is en er duiken er steeds meer op.

Banken in gevaar
Dat de oude banken het moeilijk zullen krijgen, is geen verrassing. “De banken moeten concurreren met honderden kleine speedbootjes die hen links en rechts inhalen. Er zijn nu nog geen acute problemen voor de traditionele financiële bedrijven, maar die gaan er wel komen”, zegt Allard Luchsinger van durfinvesteerder Velocity Capital in het FD.

Over de schrijver

Marc Vervecken

Als student Marketingcommunicatie is Marc een actief schrijver met grote interesse in sport, ondernemen en de financiële sector. Zelf is hij erg actief op sociale media en blogs.

Related Articles