Fintech-investeerder zit op verkeerde markten
— 18 april 2016Investeerders in fintech moeten op zoek naar andere markten. Nu wordt er massaal geïnvesteerd in technologieën waar de consument niet op zit te wachten.
Dat schrijft het FD. Uit onderzoek van CGI Group over investeringen in fintech blijkt dat met name innovatie op het gebied van online veiligheid, persoonlijk financieel management en mobiele betalingen gewaardeerd wordt. En dat terwijl investeerders juist inzetten op markten zoals die van alternatieve kredietscores, robo-advies en marktplaatslenen.
Vertrouwen hoog in het vaandel
De consument hecht volgens het onderzoek veel waarde aan vertrouwen: hij staat alleen open voor vernieuwing als de aanbieder een partij is waar hij al eerder zaken mee deed. Dat is niet verwonderlijk, aangezien zaken als identiteitsfraude en cyberaanvallen tot de grootste angsten van de ondervraagden behoren.
‘Dood van banken overtrokken’
Uit het rapport van CGI valt te concluderen dat banken nog niet hoeven te vrezen voor hun positie. Fintech-bedrijven zouden met name succesvol zijn als ze samenwerken met grote partijen, zoals banken. Kevin Poe van CGI: “De aangekondigde dood van de bank is vreselijk overtrokken. Fintech is hoogstens een kans om nieuwe producten te ontwikkelen.”