Financieringstips voor creatieve industrie
— 9 juni 2015De Dutch Creative Council lanceerde een boekwerk met tips, waarmee creatieve bedrijven met groeiambities een helpende hand krijgen in hun zoektocht naar financiering.
Ondernemers in de creatieve industrie hebben vaak moeite met het vinden van financiering. Dat komt deels doordat men onbekend is met beschikbare financieringsmogelijkheden.
Met Show me the money wil de Dutch Creative Council bijdragen aan het beter onder de aandacht brengen van bestaande financieringsmogelijkheden voor ondernemers uit de creatieve industrie. Ook zijn een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden opgenomen in deze publicatie.
De creatieve sector blijft achter
Er zijn een aantal redenen waarom de creatieve sector achterloopt als het aankomt op het vinden van passende financiering. Een van de redenen is dat veel financiers niet bekend zijn met de sector, maar ook komt het doordat veel bestaande soorten van financiering minder goed passen bij deze sector.
In andere innovatieve sectoren wordt bijvoorbeeld onderpand gevonden in intellectueel eigendom of in zekerheden als repeterende cash flows in de onderneming. Vaak valt het creatieve eigendom in ondernemingen in de creatieve sector samen met de ondernemer achter deze bedrijven. Het probleem is dat een mens zich nu eenmaal niet goed laat verpanden aan een geldschieter, zo stellen de uitgevers van Show me the money.
Creatieve financiering
Het boekje van de Dutch Creative Council geeft inzicht in een spectrum aan financieringsmogelijkheden. Daarmee worden bestaande instrumenten voor creatieve bedrijven opgesomd. Onder meer alternatieve financiering, crowdfunding, Qredits, kredietunies, de cultuurlening, informal investors en participatiemaatschappijen worden in het boekje genoemd.
Er worden tal van voorbeelden uitgediept die in veel gevallen tot de verbeelding spreken. Van een bedrijf dat een fiets van hout produceerde die in een platte doos wordt thuisbezorgd en via Qredits (microkrediet) de fiets in productie zag gaan, tot gamedesigners die voor crowdfunding kiezen om hun zelfstandigheid te bewaken.
Crowdfunding vooral in trek bij creatieve projecten
In 2014 werd in Nederland meer dan 70 miljoen euro gefinancierd door middel van crowdfunding. Een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Ondernemingen haalden het meeste op, met een slordige 51 miljoen euro. Creatieve projecten volgen hierna met ongeveer vijf miljoen euro. Om crowdfunding te realiseren is de inzet van social media nodig, waardoor het ook als marketingtool fungeert en naast financiële middelen bekendheid oplevert.
Het boek download je via deze link en is naast de Dutch Creative Councel, ook een uitgave van de Federatie Dutch Creative Industries en het Ministerie van Economische Zaken.