Dienstverlening vergelijkingssites financiële producten op orde
— 19 november 2014Vergelijkingswebsites voor financiële producten zijn onder de loep genomen door de Autoriteit Financiële Markten(AFM). In zijn algemeenheid is de dienstverlening van deze websites gericht op het belang van de klant. Toch zijn er enkele verbeterpunten zoals het standaard verrekenen van kortingen en belangrijke variabelen die vooraf zijn ingesteld.
Reden voor het onderzoek is de populariteit van de vergelijkingsswebsites. In totaal is er gekeken naar de informatieverstrekking van 30 verschillende websites. De vijf partijen die het grootste deel van de markt in handen hebben zijn extra goed bekeken. De kwaliteit van het aangeboden product is achterwegen gelaten in het onderzoek. De AFM heeft alleen gekeken naar de kwaliteit van de dienstverlening. Er bleken ook veel ‘advertentiesites’ actief te zijn. Deze zijn misleidend voor consumenten en voornamelijk gericht op winst maken.
Verbeterpunten
Verschillende vergelijkingswebsites hanteren momenteel een betaalde top-3. Dit houdt in dat vaak alleen de aanbieders die gegarandeerd een vergoeding betalen aan de website in deze top-3 kunnen komen. Consumenten hebben de mogelijkheid alle resultaten van de vergelijking te bekijken maar dat gebeurt niet vaak. Als het aan de AFM ligt verdwijnt deze betaalde top-3. Daarnaast zijn er verschillende websites die tijdelijke of eenmalige kortingen standaard weergeven in de premie. Dit werkt volgens de AFM misleidend voor de consument omdat bij het wegvallen van deze kortingen de premie een stuk hoger kan uitvallen. Ook verschillende variabelen waaronder het eigen risico staan soms standaard ingesteld. De keuze van de consument wordt volgens de AFM hierdoor beïnvloed.
Integer
Tijdens het onderzoek is er ook gekeken naar de verschillende vergoedingen die vergelijkingssites ontvangen. Deze vergoedingen worden betaald door verzekeraars en banken zodra er via de betreffende vergelijkingssite bijvoorbeeld een verzekering wordt afgesloten. Er mag alleen sprake zijn van een vergoeding als het verkochte product niet onder het provisieverbod valt. Bij de vijf grootste vergelijksites is er geen direct verband tussen de hoogte van de vergoeding en de positionering van de verzekeraar in de vergelijking.