“Financiële instellingen moeten strijd aan om digitale klantvertrouwen”
— 31 augustus 2016AET richt zich binnen cybersecurity op het topdomein, met transacties vanaf miljoenen euro’s. Hoe is dat ingeregeld? Om dat te ontdekken, spreken we de COO van AET Europe Nederland, Mike van Uum.
Wat zijn de wensen van de consument op het gebied van veiligheid?
Van Uum: “Veiligheid mag voor de consument geen obstakel meer zijn; de consument gaat ervan uit dat financiële instellingen de security en privacy goed inrichten. De meeste mensen vertrouwen de bank nog steeds en die moet dat vertrouwen waarmaken. Consumenten vinden gebruikservaring steeds belangrijker. De gebruikerservaring voor bankieren dient in lijn te liggen met de overige apps die dagelijks door de consument worden gebruikt. De keuze van het device door de consument is afhankelijk van de context: hoeveel geld je overmaakt, waar je bent en beschikbaarheid van tijd. Mobile is daarbij altijd eerste keus. Wat wij zien gebeuren is dat de producten gebruikt in het topsegment afzakken naar consumentendomein omdat de gebruikerservaring aan de consumentenwens van gemak kan voldoen.”
Hoe kunnen financiële instellingen veiligheid gebruiken in hun propositie?
Van Uum: “De grootste uitdaging voor banken is dat de consument altijd en overal dezelfde service verwachten en 24/7 toegang hebben tot informatie. Dat leidt ertoe dat banken sneller moeten acteren, sneller beslissingen moeten nemen. Denk aan een de vraag van de consument om ‘een hypotheek in een week’. In dit soort gevallen moeten banken real-time producten kunnen afsluiten en sneller beslissingen nemen, met minder zekerheid. Hoe kunnen ze dat doen? Door het toepassen van digital trust in de vorm van bijvoorbeeld gevalideerde attributen. Net als bij de fysieke bank zul je je als consument online moeten identificeren, waarbij die data gebruikt worden om risico’s in te schatten. Wat banken nu moeten doen, is de volgende stap nemen. Ze kunnen die klantidentiteit over de hele digitale snelweg gebruiken, zoals we nu met Facebook doen. Daarmee benutten banken de digitale trust meer en kunnen ze de consument direct voorzien van de nieuwe producten en diensten. Financiële instellingen die het digitale vertrouwen van hun klanten winnen en behouden, zullen zich onderscheiden van de concurrentie.”
Waar ligt de grens tussen privacy en veiligheid?
Van Uum: “In de digital trust zit de trade-off tussen privacy en veiligheid. Die grens wordt overigens bepaald door de samenleving en maatschappelijke ontwikkelingen zoals fysieke veiligheid. De trend die we zien is dat de consument zelf moet kunnen bepalen hoeveel persoonlijke data hij weggeeft van zichzelf. Afhankelijk van de transactie en je persoonlijke wensen kun je als consument data aanleveren. Je digitale identiteit wordt dan opgebouwd uit attributen, die je aanlevert per transactie. Koop je drank, dan is bijvoorbeeld alleen de informatie nodig of je ouder bent dan 18. Daarmee wordt privacy beter gewaarborgd. Maar denk ook aan autoverzekeringen: meer data aanleveren betekent een goedkopere verzekering. Is dat eerlijk? Uiteindelijk zal de Nederlandse samenleving moeten besluiten of we risico’s delen of niet.”
Wat kan er beter in de financiële sector op het gebied van security?
Van Uum: “Je ziet dat de adoptie van veilige technologieën lang duurt. Er zijn nog steeds financiële instellingen die nog gebruikersnamen en wachtwoorden hanteren als inlogmogelijkheid. Dit terwijl eenieder inmiddels weet dat dit niet meer een veilige methode is. Redenen voor trage aanpassingen door banken zijn onder andere de impact van een nieuwe authenticatie-architectuur op hun huidige IT-omgeving en de impact van mobiele devices op hun securitybeleid. Daarnaast zien wij dat de B2B en de B2C-tak van de financiële instellingen vaak niet goed op de hoogte zijn van elkaars best practices. Daar ligt ook ruimte voor verbetering.”
Waar staan we over twintig jaar op het gebied van finance en veiligheid?
Van Uum: “Financiële instellingen zullen hun diensten gaan aanbieden op platformen van grote partijen, zoals Amazon, Facebook, Apple en Google. De techreuzen zullen de slag winnen als middelpunt voor het dagelijks digitale leven van de consument. Cruciaal om nieuwe klanten te werven en bestaande te behouden, is het bieden van een seamless user experience en snelheid te garanderen waarmee consumenten nieuwe producten en diensten kunnen kopen. Daarnaast moeten financiële instellingen hun reputatie als ‘trusted party’ voor de consument blijven behouden.”