Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert
TCF Arno Jellema

Financiële innovatie van het supermarktschap

Stel, je komt bij de bakker voor een gesneden volkoren brood. Hij nodigt je uit mee te gaan naar achteren om samen met hem het meel te kneden, het sesam- of maanzaad uit te kiezen en het brood in de oven te doen. Dat is vreemd. Toch gebeurt het in de IT al jaren. Tijd voor IT als commodity, zo stelt Arno Jellema, directeur van The Consultancy Firm.

Hoe bedoel je, IT als commodity?
Jellema: “Om in de levensmiddelenmetafoor te blijven: je kunt het zien als een supermarkt. Voor iedere IT-behoefte pak je een kant-en-klare software-oplossing uit het schap. Al deze software stapel je tot je een systeem hebt. De tijd dat een grote IT-dienstverlener, ik noem een CapGemini, bij je binnen kwam en eens even alles ging regelen, is voorbij.”

Wat betekent dit voor de financiële sector?
“Financiële dienstverleners zijn eigenlijk IT-bedrijven. Juist in de financiële sector hebben de CapGemini’s van deze wereld altijd een flinke boterham verdiend door zoveel mogelijk van hun consultants zo lang mogelijk aan het werk te zetten. De consultants zijn zo geconditioneerd dat ze naast het uitvoeren van de taken waarvoor ze zijn ingehuurd, continu op zoek zijn naar een aanleiding om de inhuur te verlengen, het spel van problemen te constateren, te vergroten en gelijk een oplossing te bieden. Dat hoeft nu niet meer, dus dat levert enorme kostenbesparingen op. Je ziet het al aan betaalsystemen als Adyen en iDeal van de banken. Dat zijn SaaS-oplossingen, die je gemakkelijk bovenop je bestaande IT-systeem kan zetten. Dat is de toekomst. Aan echte bouwkrachten, wat al die consultants eigenlijk zijn, is geen behoefte meer.”

Hoe moeten we dit plaatsen in het kader van financiële innovatie?
“IT-afdelingen van financiële instellingen zijn vooral bezig geweest met het handhaven van de status quo. Deze enorme afdelingen zijn de hele dag bezig met het systeem draaiende te houden. Er is dus geen ruimte om je bezig te houden met innovatie, die moet dan ook van buitenaf komen. Nu software een commodity wordt, is innovatie veel gemakkelijker. Je kunt innovatieve software namelijk gemakkelijk op je bestaande systemen ‘plakken’ en functionaliteit eenvoudig stapelen. Op deze manier kunnen banken en verzekeraars deze innovatie gemakkelijk inkopen van innovatieve, kleine softwarebedrijven en deze in hun eigen systemen implementeren.”

Al die IT-consultants worden dus overbodig?
“Dat geloof ik niet, want er zal altijd behoefte blijven aan advies en begeleiding. Maar de tijd van de ouderwetse consultant, het mannetje dat intern bij een bedrijf komt om zoveel mogelijk uren te schrijven, is inderdaad voorbij. Het is toch gek dat klanten al die jaren hebben betaald voor het proces, terwijl ze gewoon een goed product willen? Ik denk dan ook dat grote IT-consultancybedrijven moeten transformeren en afslanken, want binnenkort is de traditionele markt voor inhuur verdwenen.”

Over de schrijver

Avatar foto
Janneke Essen

28 jaar, informatie- en communicatiespecialist, Amsterdam

Related Articles