Finance-afdelingen steeds belangrijker door coronacrisis
— 17 februari 2021Het belang van finance-afdelingen is tijdens de coronacrisis bij maar liefst 37 procent van de Nederlandse bedrijven toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, Agium, Workday en Finance on a Mission onder ruim 250 Nederlandse CFO’s en finance professionals. Als zij na de pandemie ook relevant en veerkrachtig willen zijn, moeten financiële afdelingen nu inzetten op digitalisering en soft skills.
Finance-afdelingen vormen steeds meer het hart van de organisatie. Zo stelt ongeveer de helft (48 procent) van de ondervraagde professionals dat financiële afdelingen nu een grotere rol spelen in multidisciplinaire teams dan voor de coronacrisis. Hier profiteren organisaties zowel op de korte als de lange termijn van. “Financiële activiteiten als prognoses en cashflow- en risicomanagement geven organisaties op korte termijn ademruimte”, zegt Stephan Persoon, oprichter en directeur van financieel detacheerder Agium (links op de foto, red.). “Terwijl met scenario- en business-case-analyses bedrijven vooral hun prestaties op de lange termijn verbeteren. Met deze dubbele focus kunnen organisaties risico’s beheersen én profiteren van nieuwe kansen. Het valt op dat andere afdelingen steeds vaker een beroep doen op hun finance-collega’s om besluiten te nemen.”
Weerbaar
Om de huidige positie van finance-afdelingen te versterken, moeten organisaties investeren in digitalisering, data en soft skills, zo blijkt uit het onderzoek. Deze noodzaak lijkt algemeen bekend onder finance professionals. Zo verwacht maar liefst 56 procent van hen meer geld te besteden aan digitalisering. Naast financiële activiteiten bieden andere processen nog veel ruimte voor (digitale) verbetering. Ruim vier op de vijf organisaties halen bijvoorbeeld minder dan 25 procent omzet uit online sales. Persoon: “We zien dat digitale spelers weerbaarder zijn en daardoor sneller van de crisis herstellen. Wanneer organisaties handelen op basis van relevante, betrouwbare en realtime data, kunnen zij nog sneller reageren op veranderingen. Als zij daarnaast ook de samenwerking tussen de verschillende afdelingen door middel van soft skills verbeteren, vergroot dit de veerkracht van de organisatie enorm.”
Toekomstbestendig
In het onderzoeksrapport benoemt Agium een aantal specifieke aandachtspunten die gevestigde organisaties weer toekomstbestendig maken. Om te beginnen moeten organisaties hun verouderde IT-landschap aanpassen of zelfs volledig vervangen. Vervolgens concludeert het rapport dat slimme bedrijven nu al gangbare technologieën omarmen en zich tegelijkertijd oriënteren op aankomende innovaties. Persoon: “Organisaties verliezen enorm veel tijd aan het onderhouden en werkbaar houden van hun legacy-systemen. Vaak is het veel efficiënter als zij die oude software vervangen. Op dit moment zijn er al veel bewezen technieken, zoals cloud computing, automatische verslaggeving, data-analyse en -visualisatie. Minder gangbaar, maar veelbelovend zijn machine learning en artificial intelligence. Organisaties kunnen nu al anticiperen op deze toekomst door bijvoorbeeld te kijken naar wat werkt in andere sectoren en medewerkers hierin mee te nemen. Als medewerkers enthousiast zijn over de nieuwe mogelijkheden, wordt het een stuk makkelijker om oude vertrouwde technologie los te laten.”