Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert
FinanceInnovation/Figlo ronde tafel

Hoe maak je digitaal advies sexy? [ronde tafel]

Verschillende banken, verzekeraars en pensioeninstellingen en hypotheekverstrekkers verzamelden zich onlangs voor de ronde tafel over digitaal klantadvies, gehost door Figlo en FinanceInnovation. Een beknopt sfeerverslag.

Hoe ziet het consumentengedrag er in 2020 uit? Waar gaat het naartoe? Waar staan we dan op online gebied? En hoe doet de financiële sector het ten opzichte van de rest? De ronde tafel wordt vooraf gegaan door een korte presentatie van Richard van Welie, Ecommerce Foundation/Thuiswinkel.org, over het onderzoek ‘Shopping Tomorrow’. Dit rapport toont de voorspellingen van consumenten enerzijds en experts anderzijds over het shop- en koopgedrag anno 2020. Over verschillende sectoren is onderzoek gedaan en de financiële sector blijkt niet bepaald voorop te lopen als het gaat om digitaal klantadvies. De leden van de ronde tafel werken stuk voor stuk natuurlijk bij de beste bank, de tofste verzekeraar, de meest transparante pensioeninstelling, maar zien ook in dat hun klanten hetgeen ze aanbieden maar verdomd saai vinden. Zelfkastijding noemt een van de deelnemers het zelfs. De uitdaging is dan ook het sexy te maken.

Omdat het kan vriezen en dooien
Als Don Ginsel (gespreksleider, Holland Fintech) het gesprek richting robo-advice stuurt, laait de discussie op. De een vindt dat je er pas aan moet beginnen als je het meteen helemaal goed kunt aanbieden; de ander is juist voor het gefaseerd invoeren. Er worden verschillende analogieën gemaakt: de adviseur als huisarts, de adviseur als weerman. Met name die laatste leidt tot meningsverschillen. Zo stelt één aanwezige dat je beleggingsadvies niet als een weersvoorspelling kunt neerzetten. Daarvoor is het te onzeker. Onbegrip onder de meeste tafelgenoten. Want juist vanwege die onzekerheden leent een weersvoorspellingmodel zich goed.

Nog zo’n vraagstuk: in hoeverre kun je advies automatiseren? “Elk advies is automatiseerbaar. Liefst giet je dat in een model”, zo stelt een van de banken. Maar het gaat niet alleen om de vragen die je stelt; ook wat je terugkrijgt van de klant speelt een rol. Non-verbale communicatie. Nee, niet alles is te automatiseren, wordt gesteld. Hoe zwart-witter, hoe beter te automatiseren. Of: hoe strategischer, hoe moeilijker robo-advies te implementeren is. En daarover lijkt men het eens te zijn.

Het volledige verslag is te lezen in de oktober-editie van FinanceInnovation.

Over de schrijver

Related Articles