Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Fairzekering vindt de Accenture Innovation Award ‘erkenning van kwaliteit’

Fairzekering dingt met haar nieuwe verzekeringsconcept mee naar de award voor beste financiële innovatie van het jaar. Met vier andere genomineerden zal Fairzekering haar innovatieve concept pitchen tegenover een vakjury tijdens de Accenture Innovation Awards.

Met de uitreiking van de Accenture Innovation Awards in het verschiet, portretteert FinanceInnovation alle genomineerden binnen de categorie Financial Services. Deze week spraken we met Hans Gerritsen, CO-Founder van Fairzekering.

Fairzekering
Compleet, goedkoop en fair: zo positioneert Fairzekering haar nieuwe autoverzekering. Met deze innovatieve verzekering, beloont Fairzekering haar verzekerden iedere maand voor veilig rijgedrag middels een korting op de toch al scherpe basispremie. Dit unieke verzekeringsconcept is daarmee tweeledig. “Allereerst krijgen onze klanten een autoverzekering met complete dekking die is ontwikkeld in samenwerking met verzekeraar Nationale Nederlanden. Daarnaast bestaat deze verzekering uit de techniek die het rijgedrag van de bestuurder beoordeelt”, aldus Gerritsen. “Met onze speciale Chipin steker wordt zeer nauwkeurig bijgehouden hoe veilig automobilisten in hun auto rijden. Afhankelijk van de rijscore die dit oplevert, ontvangt de bestuurder een korting op de premie.”

Chipin
Met de Chipin stekker, die de klanten van Fairzekering bij hun verzekering ontvangen, wordt alle persoonlijke rijdata verzameld en geanalyseerd waardoor er maandelijks een rijscore berekend kan worden die de bestuurder al dan niet een korting op de premie oplevert. Gerritsen: “Met de Chipin stekker wordt onder andere bijgehouden hoe snel de bestuurder rijdt, optrekt, accelereert en afremt waarbij ook de status van het voertuig in acht wordt genomen. Deze data wordt verstuurd naar Fairzekering alwaar er middels een speciaal algoritme een rijscore uit berekend wordt.” Gerritsen legt uit dat alle rijscores worden gecategoriseerd in drie kleuren: groen, oranje en rood. “Bestuurders die een rijscore behalen van 70 procent of hoger worden door Fairzekering bestempeld als groene, en dus veilige, bestuurders. Zij ontvangen ter beloning voor hun veilige rijgedrag een korting van 35 procent op hun premie. Wie een score behaalt tussen de 55 procent en de 70 procent krijgt als oranje bestuurder een korting van 10 procent. Rode bestuurders hebben met een score lager dan 55 procent niet veilig gereden en krijgen derhalve geen korting op hun premie.” De chipin is gemakkelijk te installeren onder het dashboard van de auto waarna het binnen enkele kilometers contact maakt met het netwerk van Fairzekering.

De klanten van Fairzekering worden elke maand opnieuw beoordeeld waardoor het verzekeringsconcept een belangrijke prikkel wordt om het rijgedrag te verbeteren. “Onze klanten kunnen dit doen aan de hand van een persoonlijk dashboard”, aldus Gerritsen. “Op dit persoonlijk dashboard hebben onze klanten inzicht in hun rijgeschiedenis en kunnen ze precies achterhalen waar ze bijvoorbeeld te hard reden.” Fairzekering respecteert daarbij de privacy van haar klanten. “Alleen onze klanten hebben met een persoonlijke  inlogcode toegang tot hun dashboard. Verder hebben zij de mogelijkheid om hun gegevens te wissen met een wisknop”, legt Gerritsen uit.

Visie
Fairzekering wil meer zijn dan alleen een goede autoverzekering. Volgens Gerritsen wordt de visie van Fairzekering dankzij haar bedrijfsvoering naar een maatschappelijk niveau getild. “We willen Nederland veiliger maken”, stelt Gerritsen. “Het is onze missie om met onze verzekering het aantal ongelukken in Nederland te verminderen met 35 procent. Het verzekeringsaspect van ons product is daarbij minder van belang. Belangrijker vinden we de boodschap die we onze klanten meegeven: rijd veilig. Daarnaast willen we ook een voorbeeld zijn naar andere verzekeraars door ze te laten zien wat er allemaal mogelijk is met techniek. We vinden het uiteindelijk belangrijker dat de Nederlandse wegen wat veiliger worden dan dat we ons onderscheiden van andere verzekeraars.”

Nominatie
Fairzekering zal zich op 14 november moeten bewijzen tegenover een vakjury middels een korte pitch tijdens de uitreiking van de Accenture Innovation Awards. De nominatie heeft Fairzekering volgens Gerritsen vooral te danken aan het feit dat het bedrijf de lasten verlicht van zowel de aanbieder als de afnemer. “Aan de ene kant verlagen we de premielasten van onze klanten bij veilig rijgedrag. Echter, doordat onze klanten veiliger rijden, verminderen we ook de schadelast voor onszelf waardoor we de korting kunnen financieren.” Deze win-win situatie zal volgens Gerritsen dan ook in belangrijke mate bijdragen aan hun kans op de award. Aangezien Fairzekering een business-to-consumer product is, wil Gerritsen tijdens de pitch niet alleen de vakjury overtuigen, maar ook alle toeschouwers meenemen in het verhaal. Gerritsen: “We willen mensen verbazen over wat er technisch mogelijk is en, het liefst met een live demonstratie, meenemen in onze visie van een veiliger Nederland.” Deze visie wordt door meerderen gedeeld aangezien er al een paar honderd mensen zijn die gebruik maken van de Chipin stekker van Fairzekering. “De reacties die we van die mensen krijgen, laten vooral zien dat mensen het gewoon leuk vinden om te doen. Op dit moment rijdt zo’n 60 procent structureel met een groene rijscore.”

Belang van de award
Volgens Gerritsen zou de winst van de Accenture Innovation Award echt iets toevoegen aan hun product. “We zouden het geweldig  vinden om hem te winnen”, aldus Gerritsen. “Voor een nieuw product zien we het als erkenning van kwaliteit en een grote stap naar marktbekendheid.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles