Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Explosie aan fintech-bedrijven

Het aantal fintech-bedrijven is de afgelopen jaar heel hard gestegen. Er komen steeds meer fintech-experts bij, er worden nieuwe betalingsdiensten ontwikkeld (bijvoorbeeld betalen met je smartphone) en wellicht hebben we straks alleen nog maar een digitale portemonnee.

Volgende week wordt er in Las Vegas het Money 20/20 gehouden waarbij fintech-ondernemingen in de spotlight staan. Dit is een belangrijk congres, aangezien de bezoekersaantallen in vier jaar zijn vervijfvoudigd. Deze groei staat parallel aan de opkomst van fintech-bedrijvenwereldwijd.. Dit roept de vraag op waar die explosieve groei van fintechbedrijven door komt.  Hieronder noemt Finance Innovation zeven redenen die zorgen voor een steeds grotere behoefte aan fintech-bedrijven.

Stabiele en voorspelbare businessmodellen
Fintech-bedrijven werken met businessmodellen die duidelijk en begrijpelijk zijn voor consumenten. Daarnaast is het voor investeringsbedrijven aantrekkelijk om in fintech-ondernemingen te investeren. Door de voorspelbaarheid, weten zij duidelijk met welke risico’s zij rekening moeten houden en komen ze niet snel voor onverwachte verrassingen te staan.

Nieuwe technologie
Dankzij de bollebozen achter de verschillende fintech-bedrijven makende bedrijven gebruik van innovatieve technologieën die veel mogelijkheden bieden.  Met de blockchain technologie kan men bijvoorbeeld met bitcoins betalen of kaartlezers voor  het midden- en groot bedrijf ontwikkelen. Traditionele financiële dienstverleners hebben moeite met dit soort technologieën. Zij worstelen vaak nog steeds met bekende concepten zoals cloud computing.

Data en cloud
Tegenwoordig willen consumenten meer dan alleen een financiële dienst; ze willen een persoonlijke relatie met hun bank of financieel dienstverlener.. Fintech-bedrijven spelen daar goed op in door diverse en gemakkelijke betalingsmogelijkheden aan te bieden. Hier kunnen traditionele banken niet tegenaan boksen doordat de jonge, innovatieve generatie zelf aan de slag gaat.

Lage acquisitiekosten
Fintech-bedrijven moeten vanaf nul beginnen.  Dit geeft ze een achetrstand op bestaande dienstverleners, maar het betekent ook dat ze met een schone lei beginnen. Zo kunnen ze directe effectieve en efficiente kostenstructuren inbouwen. Op deze manier kunnen ze er bijvoorbeeld voor zorgen dat ze lagere acquisitiekosten hebben dan dat traditionele banken dat hebben. Zo betalen Fintech-ondernemingen bijvoorbeeld slechts een honderdste aan acquisitiekosten, van wat grote bankketens betalen.

Lage kosten voor uitzonderlijke goede services
Fintech-bedrijven spelen goed in op de behoefte van de consumenten. Ze onderzoeken eerst wat de klant wil en daarna wordt het product of dienst voor een goede prijs neergezet. Onderhoudskosten bij fintech-ondernemingen liggen een stuk lager dan bij ouderwetse banken, vergelijkbaar met de acquisitiekosten. Fintech-bedrijven werken bijvoorbeeld met geautomatiseerde diensten, waar traditionele banken nog met grote callcenters werken om hun klanten van dienst te zijn.

De kracht van kleine bedrijven
De nieuwe fintech-bedrijven die de markt betreden, zijn jong, flexibel en klaar om de wereld te veroveren. De bedrijven zijn actief in een gouden tijdperk voor hen. Jamie Dimon, CEO van een Amerikaanse bank, zei daar het volgende over: “Banken zijn goed in het creëren van moeilijkheden. De bedrijven van Silicon Valley zijn goed in het wegwerken van deze knelpunten.”

Over de schrijver

Meike Storck
Meike Storck

Schrijft graag over innovatieve startups die de financiële wereld op de kop willen zetten. Daarnaast ook geïnteresseerd in wat er in de het buitenland speelt in de financiële sector.

Related Articles